Heb je problemen met je computer en zoek je hulp? Let dan goed op met wie je contact zoekt. De Fraudehelpdesk meldt dat meerdere mensen zijn opgelicht door een telefonische helpdesk. De slachtoffers hadden zelf contact opgenomen met deze helpdesk.
Alle slachtoffers hadden problemen met hun computer en gingen via Google op zoek naar een helpdesk.
Link op Google
De slachtoffers zochten op Google naar de naam van het programma waar het probleem zich mee voordeed, in combinatie met het woord helpdesk. Vervolgens klikten ze op de link die bovenaan de zoekresultaten verscheen. Ze kregen een Amsterdams (020) telefoonnummer te zien, waar ze heen belden in de veronderstelling een deskundige aan de lijn te krijgen. Ze kregen echter een Engelsprekend persoon aan de lijn die slechts uit bleek op hun geld.
Gelijkenis met Microsoft-truc
Tijdens het telefoongesprek wordt duidelijk dat de werkwijze sterk lijkt op die van de zogeheten Microsoftbellers. Deze zogenaamde helpdeskmedewerkers bellen mensen op met het verhaal dat er iets mis is met hun computer. Vervolgens nemen ze de controle van de pc over en sluizen ze geld weg van de bankrekening van het slachtoffer.
Advies
De Fraudehelpdesk geeft de volgende tips om te voorkomen dat je wordt opgelicht door een iemand die zich voordoet als helpdeskmedewerker.
- Wees je ervan bewust dat niet alle zoekresultaten in Google naar een betrouwbare partij leiden.
- Spreekt een helpdeskmedewerker Engels terwijl je een Nederlandse helpdesk denkt te bellen? Hang dan op. Je hebt vrijwel zeker te maken met een foute helpdesk.
- Log niet in op internetbankieren op het moment dat iemand van buitenaf controle heeft over je computer (bijvoorbeeld met TeamViewer).
- Vraagt een 'helpdeskmedewerker' je om te betalen via een geldtransferkantoor als Western Union? Of krijgt je het verzoek geld te betalen in de vorm van cadeaukaarten? Dan kun je er zeker van zijn dat het foute boel is. Verbreek de verbinding, haal je computer offline en bel je bank.
Bron: Fraudehelpdesk.nl