Fraudeurs sturen een e-mail over een eenmalige verificatie uit naam van Rabobank. Deze e-mail is gepersonaliseerd. Dit betekent dat de naam van de ontvanger in de aanhef staat. Toch gaat het om een phishingmail. Trap er niet in!

Vaak zijn phishingmails onder meer te herkennen aan een algemene aanhef, zoals 'geachte klant' of 'geachte heer, mevrouw'. Tegenwoordig komt het echter steeds vaker voor dat fraudeurs de naam van de ontvanger kennen en deze bovenaan een phishingmail zetten.

Cyberaanval

Momenteel gebeurt dit in een valse e-mail, zogenaamd van Rabobank. In dit bericht wordt je gevraagd een eenmalige verificatie uit te voeren, omdat de bank vanwege een cyberaanval het systeem moest resetten. Hierdoor zouden bepaalde gegevens zijn kwijtgeraakt.

Advies

De verificatielink verwijst naar een nagemaakte Rabobank site, waarop je gevraagd wordt in te loggen met de Rabo Scanner. Doe dit niet! Aan de url kun je zien dat het om een valse website gaat, die niet van Rabobank is. Bovendien zal je bank je nooit via een dergelijke mail vragen in te loggen.

Meer informatie: phishing, wat moet ik weten?

Gerelateerd