Belt er bij jou iemand aan die vertelt dat je 150 euro krijgt omdat je energieleverancier is verkocht aan het buitenland? Ga hier dan niet op in! Dit is een oplichtingstruc, meldt De Stentor. In Kampen probeerde een babbeldief tevergeefs met deze truc binnen te komen.

Woensdagavond werd er bij de galerij van Henk Jans uit Kampen aangebeld door een jongen in een groene jas. Hij had een map in zijn hand en vroeg of Henk Jans klant was bij Essent. Toen Jans aangaf dat hij klant van Oxxio was, kreeg hij een high five. Oxxio zou namelijk verkocht zijn aan een buitenlands bedrijf en daarom zou Jans 150 euro krijgen. 'De verkoper moest alleen even naar binnen om op de laptop om wat gegevens in te voeren.'

'Ik voelde me er niet goed bij. Ik zei dat ik niets had gehoord over een verkoop en dat Oxxio zelf wel iets kon overmaken als dat nodig was. Toen werd de man opeens heel haastig.' meldt Jans aan De Stentor. Met een 'dan haal ik u van de lijst en dan hoort u er niets meer over' beende de verkoper weg. Diezelfde avond meldde hij dit bij de politie.

Rondgekeken in de wijk

Politiewoordvoerder Frank Brouwer zegt dat er vrijwel direct na de melding door agenten tevergeefs is rondgekeken in de wijk. Bij de politie is geen reeks van soortgelijke incidenten bekend. Brouwer: 'Dit is natuurlijk wel van alle tijden. Als het aanbod te mooi is om waar te zijn, adviseren wij om gezond achterdochtig te zijn.'

'Code invoeren'

Het is nog onduidelijk wat er was gebeurd als de man naar binnen was gegaan en de gegevens op de laptop van Jans had ingevoerd. Jans: 'Ik heb er zelf geen verstand van, maar iemand op Facebook vertelde me dat er dan een code ingevoerd zou worden, waarmee hij dan bij de bankrekening zou kunnen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.'

Oxxio niets te maken met babbeltruc

Energieleverancier Oxxio meldt niets te maken te hebben met de babbeltruc. Het bedrijf is niet verkocht aan het buitenland en sinds april 2017 stuurt Oxxio geen verkopers meer bij klanten langs de deur. 'Er is geen melding van deze case bij ons bekend', zegt een woordvoerder tegen De Stentor. 'Wij kunnen er helaas niet direct iets tegen doen. Maar als we merken dat het vaker voorkomt, zullen wij al onze klanten proactief informeren.'

Bron:

Gerelateerd