Let op als je op jouw adres een postpakket ontvangt waarop een vreemde naam staat! Er kan sprake zijn van pakketjesfraude.
Bij pakketjesfraude laten oplichters een bestelling van een webwinkel op een willekeurig adres bezorgen. Met een smoes proberen ze de bestelde artikelen artikelen in handen te krijgen.
Werkwijze
Oplichters bestellen voor een fiks bedrag spullen bij Wehkamp of een andere webwinkel. Ze laten het pakketje bezorgen bij een nietsvermoedend slachtoffer. Vervolgens gaan ze langs bij de ontvanger, in de hoop het pakket in handen te krijgen. Hiervoor gebruiken de fraudeurs diverse smoezen. Bij een slachtoffer stond een jongen voor de deur. Zijn moeder zou zich 'vergist hebben in het huisnummer'. Ergens anders belde een knul aan, die zogenaamd van Selektvracht was. Hij kwam een door een collega 'verkeerd bezorgd' pakket ophalen. Soms wordt zelfs telefonisch contact opgenomen met de ontvanger.
Wat te doen?
Staat een bezorger voor je deur met een pakket waar een verkeerde naam opstaat, neem dit dan niet aan. Is een poststuk bij de buren bezorgd, heeft een gezinslid het aangenomen of ligt het in je brievenbus? Geef het pakket dan in geen geval aan vreemden mee. Neem contact op met de afzender, leg uit wat er aan de hand is en maak afspraken om het pakket te retourneren. Anders is de kans groot dat jij moet opdraaien voor de kosten. Het zal moeilijk worden de webshop te overtuigen dat jij niet degene bent, die de artikelen heeft laten bezorgen.
Ook komt het voor dat fraudeurs bestelde artikelen uit de brievenbus stelen of voor ontvangst al op straat onderscheppen.
Eerder besteedde Opgelicht?! al aandacht aan pakketjesfraude. Lees meer in het dossier.