Ben je klant van Vattenfall? Dan is het even opletten: er zijn behoorlijk overtuigende spookfacturen in omloop. Het gaat bovendien om maar liefst 370 euro, en dat geld kun je ook wel voor iets anders gebruiken. Betalen is namelijk geen goed idee, want de mail is afkomstig van oplichters.

De opmaak van het mailtje ziet er op het eerste gezicht erg aardig uit. Pas als je de mail goed bekijkt, zie je dat er op het gebied van spelling nog wel het één en ander te verbeteren valt en dat er andere signalen zijn op basis waarvan je kunt weten dat het een valse mail betreft.

Jouw zogenaamde klantnummer is 120027774 met de bijbehorende contractrekening 3082932422. Onder vermelding van betalingskenmerk 00002018161 moet je vóór 3 augustus maar liefst 370 euro voldoen. Het geld mag naar NL58 BUNQ 2045 7855 72, en dat is natuurlijk geen rekening van Vattenfall. Verder is de mail afkomstig van de afzender Vattenfall Klantenservice met het bijbehorende mailadres noreply@mail-vattenfall.nl

Heb je deze mail ook gehad? Betaal dan zeker niets, dat is echt zonde van je geld en je krijgt het waarschijnlijk niet meer terug. Een voorbeeld van het mailtje staat hieronder.

Voorbeeld van de spookfactuur van 'Vattenfall'

Volledige tekst uit de mail

Uw gegevens    
Klantnummer    120027774
Contractrekening    3082932422
Datum    01 augustus 2020
Betalingskenmerk    00002018161

Betreft
Definitief verzoek vereffening openstaand bedrag

Geachte meneer/mevrouw ,

Wij hebben de betaling na herinnering van het openstaand bedrag à € 370 voor onder andere de factuur van 16 juni 2020 met daabij horende  factuurnummer 2018161 nog niet ontvangen.

Betaal zo snel mogelijk en voorkom afsluiting
Het overkomt ons allemaal wel eens dat een betaling niet lukt. We adviseren u om alsnog uiterlijk op 03 augustus 2020 te betalen. Hiermee voorkomt u een aanmaning eventuele incassokosten of kosten van de gerechtsdeurwaarder.

U kunt op de volgende manieren betalen:
    Met iDEAL  via deze AcceptEmail
    Overmaken naar IBAN: NL58BUNQ 2045785572 o.v.v. het betalingskenmerk 00002018161
 
Betaalgemak met automatische incasso
Met automatische incasso heeft u geen omkijken naar uw facturen. Wijzig uw betaalmethode naar automatische incasso in Mijn Vattenfall onder Mijn gegevens.  Of zorg dat het bij ons opgegeven IBAN nummer correct is en er genoeg saldo op staat tijdens de incasso.

Heeft u nog vragen?
Wij helpen u graag verder op de pagina over het veilig betalen van de energienota.

C. Gelderblom
Directeur Klantenservice