Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Overheid en bedrijven werken samen tegen neptelefoontjes 'Microsoft'
Nieuws
clockOval 6
Elk jaar zijn er duizenden Nederlanders die erin trappen: een telefoontje van iemand die zegt op de helpdesk van Microsoft te werken. Er is zogenaamd een probleem met de computer ontdekt, dat meteen moet worden verholpen. Wie daar op ingaat, loopt in de val en kan beroofd worden. Om daar iets aan te gaan doen, gaan de overheid en het bedrijfsleven samenwerken.
Volgens het Openbaar Ministerie hebben ongeveer 2000 Nederlanders vorig jaar aangifte gedaan van zo'n helpdeskfraude. De gedupeerden verloren in totaal bijna 6 miljoen euro, dus enkele duizenden euro's per persoon.
Komt vaker voor dan zichtbaar
Het niet bekend hoeveel slachtoffers geen aangifte hebben gedaan, bijvoorbeeld omdat ze zich schamen of omdat ze niet weten bij wie ze moeten zijn. 'We weten in elk geval dat dit niet alles is, dat het veel vaker voorkomt dan wij zien', zegt Martin Vliem, verantwoordelijk voor digitale veiligheid bij Microsoft Nederland.
Bijna een ton verloren
De meeste slachtoffers zijn vijftig jaar of ouder, en één van hen verloor vorig jaar bijna een ton. Maar het zijn lang niet alleen maar goedgelovige ouderen, het kan iedereen overkomen, ook mensen die veel verstand van computers hebben. 'De daders zijn zo gehaaid, hun aanpak wordt steeds beter', zegt Vliem. Paauw beaamt dat: 'Het is heel geraffineerd. Het is een negatief soort talent dat deze mensen hebben. Het kan heel snel gaan, binnen een paar minuten.'
Fraudeurs dwarsbomen
Aan de samenwerking doen het Openbaar Ministerie, de politie en de Autoriteit Consument en Markt mee, evenals bedrijven als Microsoft, KPN, VodafoneZiggo, ING, ABN AMRO en de Rabobank en organisaties als de Fraudehelpdesk. Zij zijn al langer bezig om mensen te waarschuwen, maar nu willen ze een stap verder gaan en de fraudeurs dwarsbomen.
Rare transacties
De deelnemers hebben woensdag een intentieverklaring ondertekend om samen helpdeskfraude aan te pakken. Concrete afspraken zijn er nog niet, ideeën wel. 'Als wij tijdens een onderzoek verdachte geldstromen zien, kunnen banken ook herkennen dat er rare transacties plaatsvinden naar ongewone ontvangers, in landen die niet normaal zijn voor een oma uit Katendrecht', noemt de Rotterdamse korpschef Frank Paauw als voorbeeld.
Hang meteen op
Maar uiteindelijk is de beste aanpak toch de eenvoudigste, zegt Vliem: 'Hang meteen op. Wij bellen je nooit ongevraagd.'