De redactie van Opgelicht?! gaat undercover met een zelfgemaakte site van een fake loodgietersbedrijf. Doel: blootleggen hoe Nederlandse ondernemers zwaar de dupe worden van malafide bedrijven die fraude met gesponsorde Google-advertenties plegen via zogenaamde clickfarms. Een ondernemer betaalt om zijn bedrijf bovenaan de zoeklijst in Google te krijgen. Maar wanneer er vanuit clickfarms massaal op zijn site geklikt wordt, is de ondernemer die plek al snel kwijt, zonder dat iemand zijn advertentie heeft gezien. In onze uitzending komen slachtoffers aan het woord en volgt een uitleg hoe deze vorm van fraude precies in elkaar steekt. Inmiddels heeft Google na een seintje van Opgelicht?! actie ondernomen tegen een aantal sites van dubieuze loodgieters
En vanavond ook te zien in Opgelicht?!: de redactie kreeg meerdere klachten van mensen die spullen te koop aanbieden op internet, en vervolgens niet alleen hun spullen kwijtraakten, maar ook hun geld doordat de criminelen een nep-betaalapp gebruikten. Dus besloten we zelf wat luxeproducten te koop te zetten.
Al snel hapten de oplichters toe. Wat volgt is een inkijkje in de methodes van een bende die met gestolen identiteit van een onschuldig slachtoffer peperdure spullen koopt op internet, maar niet betaalt. Opgelicht sprak een slachtoffer van identiteitsfraude en confronteerde één van de jonge boeven met zijn wandaden.
Dat en meer is vanavond om 21:50 te zien in Opgelicht?! op NPO1. Mis het niet!