Een e-mail ontvangen van een lokaal Rabobankfiliaal? Pas op, want deze kan wel eens nep zijn. Oplichters zijn er namelijk in geslaagd berichten te sturen die op twee manieren gepersonaliseerd zijn. Daardoor lijken ze in eerste instantie misschien echt, maar dat zijn ze niet!

De Fraudehelpdesk waarschuwt voor zeer slinkse nepmails. De berichten zijn link omdat een lokaal filiaal van Rabobank onderaan het bericht wordt genoemd als afzender. Iemand die in Groningen woont, kan dus een e-mail krijgen die afkomstig lijkt van Rabobank Groningen. Ook staat in de aanhef boven het bericht de voor- en achternaam van de ontvanger. Wie de e-mail krijgt, zal dus zien dat hij persoonlijk wordt aangesproken.

Data

Hoe de afzenders precies aan deze informatie komen, is niet bekend. In veel gevallen is de combinatie van voor- en achternaam niet simpelweg te herleiden uit het e-mailadres. Iemand die bijvoorbeeld kaatje23452@gmail.com als e-mailadres heeft, wordt toch aangesproken met 'Geachte Katinka Drosten'.

Verschillende onderwerpen

Wat ook opvalt, is dat de afzenders de e-mails versturen met verschillende onderwerpen. Sommigen zullen het bericht dus aantreffen in hun inbox met het onderwerp 'Voorkom frauduleuze praktijken met uw rekening'. Weer anderen kunnen de nepmail herkennen aan 'Verificatie moet nu gedaan worden anders zullen wij uw rekening afsluiten' in het onderwerp.

Advies

Let op dat ook e-mails die persoonlijk aan je gericht zijn vals kunnen zijn. Oplichters proberen op allerlei manieren de kans te vergroten dat mensen in hun nepmails trappen. Onthoud dat een bank nooit via een e-mail (of via een telefoontje) naar je persoonlijke gegevens zal vragen. Twijfel je toch? Neem dan contact op met je bank.

Gerelateerd