Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Ook Google stopt met reclame voor cryptovaluta
Nieuws
clockOval 6
Na Facebook doet ook Google advertenties van aanbieders van cryptomunten als de bitcoin in de ban. Vanaf juni zal de internetgigant dergelijke reclameboodschappen niet meer plaatsen. Dat staat in een bericht over het nieuwe advertentiebeleid dat het bedrijf op zijn website heeft geplaatst.
Ook aan reclames voor andere laagdrempelige beleggingsproducten waarbij beleggers hoge rendementen worden voorgespiegeld, terwijl ze zo in korte tijd ook heel veel geld kunnen verliezen, werkt Google binnenkort niet meer mee. Het gaat onder meer om binaire opties, en producten waarbij gegokt wordt op waardeschommelingen van bijvoorbeeld vreemde valuta's.
Facebook ook gestopt
Het strengere advertentiebeleid van Google gaat niet alleen gelden voor zijn zoekmachine, maar ook voor andere diensten zoals het populaire videoplatform YouTube. Concurrent Facebook besloot in januari al te stoppen met het promoten van cryptomunten via zijn gelijknamige sociale netwerk. Google en Facebook zijn de twee grootste distributeurs van online reclame ter wereld.
Risico's digitale valuta
Toezichthouders wereldwijd waarschuwen al een tijdje voor de risico's die particuliere beleggers lopen als zij hun geld steken in bitcoin of aanverwante digitale 'valuta's'. In de financiële sector zelf wordt de populariteit van dergelijke producten eveneens met argwaan bekeken, al is er wel veel belangstelling voor de onderliggende blockchain-technologie.
'Een zeepbel uit het boekje'
Vermogensbeheerder Allianz Global Investors voegt zich bij de gestaag groeiende rij critici. Hoofdeconoom Stefan Hofrichter spreekt in een eerder deze week gepubliceerd artikel van 'een zeepbel uit het boekje', die waarschijnlijk ook nog eens op het punt staat te barsten. De gevolgen daarvan voor de bredere financiële wereld zullen volgens hem evenwel zeer beperkt zijn.