De DDoS-aanvallen waar Ziggo al twee dagen mee kampt, zijn ook bij andere providers niet onbekend. Dat lieten KPN en Vodafone donderdag weten naar aanleiding van de problemen van hun branchegenoot.
KPN
KPN geeft in een reactie aan dat het bedrijf ook wel eens te maken heeft met cyberaanvallen, maar dat het zich er zo goed mogelijk tegen probeert te weren. 'We hebben een eigen anti-DDoSplatform, maar dat is geen garantie dat het niet voor kan komen', laat een woordvoerder weten. Of KPN extra maatregelen neemt nu zijn concurrent dagelijks het doelwit is van DDoS-aanvallen, wilde hij niet zeggen.
Vodafone
Ook Vodafone laat weten last te hebben van DDoS-aanvallen. 'De aanvallen worden getackled vanuit ons Global Security Operations Centre in Düsseldorf', vertelt het bedrijf. 'Het netwerk van Vodafone Nederland wordt 24 uur per dag, 7 dagen per week, gescand door 15 veiligheidsspecialisten in Düsseldorf. In een vroeg stadium kunnen ze virussen, malware, dreigingen of cyberaanvallen van hackers herkennen en maatregelen nemen waar nodig.' De provider van onder meer telefonie en internet geeft aan geen speciale maatregelen te treffen door de aanvallen op Ziggo.
Overbelast
De afgelopen twee dagen kon een groot aantal klanten van Ziggo geen gebruik maken van zijn internetverbinding. Cybercriminelen bombardeerden de servers van het bedrijf met dataverzoeken, waardoor deze overbelast raakten.