Een onderzoek van de universiteit Twente wijst uit dat mensen te veel naar de inhoud van phishingmails kijken. Het zou effectiever zijn meer op de technische aspecten van zo'n mail te letten.

Onderzoeker Lastdrager verdiepte zich zes jaar lang in allerlei aspecten van phishing. Hij analyseerde voor zijn onderzoek maar liefst 700.000 phishingmails.

Analyse

Uit de analyse van Lastdrager blijkt dat mensen bij phishingmails vooral naar de inhoud van het bericht kijken. Het zou effectiever zijn om meer naar de technische aspecten van de e-mail te kijken. De technische aspecten van een phishingmail houden bijvoorbeeld het e-mailadres van de afzender en de URL van de website waar je naar verwezen wordt in.

Het viel Lastdrager op dat in de e-mails vaak een gevoel van noodzakelijkheid wordt gecreëerd. Een voorbeeld hiervan: 'klik nú, anders wordt je betaalpas geblokkeerd'. Daarnaast wordt in phishingmails vaak het idee gewekt dat de afzender een hoge functie binnen het desbetreffende bedrijft heeft. Zo kan het soms bijvoorbeeld lijken alsof de baas van een bank het bericht verzonden heeft.

Begin van de week

Na de analyse van Lastdrager bleek dat phishingmails voornamelijk aan het begin van de week worden verzonden. De meeste phishingmails worden dan ook op maandagmorgen geopend. In het weekend en op vrijdagen wordt er aanzienlijk minder verzonden.

Ook ontvangen?

Bij Opgelicht?! krijgen we vaak meldingen binnen over phishingmails. Denk je ook een phishingmail ontvangen te hebben? Stuur deze dan door naar valse-email@avrotros.nl. Op die manier kunnen wij anderen waarschuwen.

Bron: fraudehelpdesk.nl/utwente.nl

Gerelateerd