Op jacht naar een sinterklaascadeau of al druk bezig met de kerstinkopen? Rond de feestdagen gaan we massaal op zoek naar het beste cadeau om te geven. Tijdens deze zoektocht liggen louche webwinkels op de loer, maar hoe herken je deze? 

Rond de feestdagenperiode schieten malafide webwinkels als paddenstoelen uit de grond. Ze zijn soms bijna niet meer van officiële webwinkels te onderscheiden, maar als je eenmaal een aankoop hebt gedaan kun je fluiten naar je bestelling en geld. Ook bij de politie stijgt het aantal aangiftes en meldingen flink. 

Onderstaand een aantal tips om een valse webwinkel te herkennen. 

Kijk goed naar reviews

Als je twijfelt om een aankoop te doen bij een webshop, dan is het altijd handig om op zoek te gaan naar reviews van eerdere klanten. Zo kun je op basis van hun ervaringen besluiten of het verstandig is om een aankoop te doen. Kijk wel naar reviews op een externe beoordelingssite, want webshops kunnen je ook voor de gek houden door nepreviews op hun website te tonen. Een voorbeeld van zo een beoordelingswebsite is Trustpilot

Vervalste keurmerken

Een keurmerk toont aan dat een webwinkel betrouwbaar is. Toch kunnen louche webshops deze eenvoudig vervalsen. Je kunt een keurmerk controleren door op het logo te klikken op de website waar jij iets wil kopen. Je wordt dan doorgestuurd naar hun ledenlijst. Staat de webshop er niet tussen? Grote kans dat het een valse website is. Als er bij het klikken op het logo niets gebeurt is het slechts een afbeelding en moeten de alarmbellen gaan rinkelen. 

Andersom kun je een webshop ook controleren op betrouwbaarheid. Zoek de website van het keurmerk op en zoek in de ledenlijst naar de webwinkel. Daar staan alle contactgegevens in. Ook controleert het keurmerk webshops jaarlijks op regelgeving en financiële afwikkeling. Daarnaast kunnen consumenten hun klachten over een aangesloten webshop melden bij het keurmerk. Voorbeelden zijn Thuiswinkel Waarborg en Webwinkel Keur

Wees terughoudend met webshops via een advertentie

Online criminelen adverteren regelmatig op social media. Via de advertentie word je naar hun webshop geleid. Pas hier wel mee op, want dat een bedrijf adverteert is geen garantie voor betrouwbaarheid. In een eerder artikel wordt besproken waar je op moet letten als je iets wil kopen via social media. 

Lage prijzen en heel veel korting

Ben je al een tijdje op zoek naar een cadeau dat nergens met korting wordt verkocht, maar op die ene onbekende website voor meer dan de helft de deur uitgaat? Krab dan even twee keer achter je oren. Buiten AliExpress is de kans groot dat de prijs te mooi is om waar te zijn. Kijk hierbij ook naar de andere kenmerken die wijzen op een malafide webshop. 

Betaalmogelijkheden 

Een webshop die alleen overboekingen accepteert is zeer twijfelachtig. Zeker als het een buitenlands bankrekeningnummer is. Veel betrouwbare webshops bieden tegenwoordig achteraf betalen aan. Kies bij voorkeur voor die optie. Een iDeal-betaling biedt ook niet altijd een garantie op veiligheid. 

Kort actief

Als de webshop pas geleden is aangemaakt, dan kan het gaan om een malafide webwinkel. Eindigt het webadres op ‘.nl’, dan kun je deze invoeren op sidn.nl. Daar kun je de registratiedatum checken. Andere websites kun je checken op whois.icann.org

Contactgegevens

Een valse webwinkel zal er alles aan doen om de webwinkel zo echt mogelijk te laten lijken. Het kan voorkomen dat criminelen de bedrijfsgegevens van een bestaand bedrijf kopiëren. Controleer dus altijd of deze gegevens bij het bedrijf horen en google het adres. Zit een grote webshop in een klein huisje? Dan is het misschien een malafide winkel.

Een onlogische domeinnaam

Werp ook een blik op het webadres van de webwinkel. Zo kan het voorkomen dat de oplichters een kleine wijziging hebben gedaan in de url. Het lijkt dan alsof je te maken hebt met een bekende en betrouwbare webwinkel, zoals bol (voorheen bol.com), maar nu op de website zit van ‘b0l’. 

Opgelicht, wat nu?

  • Waarschijnlijk denk je dat aangifte doen bij online oplichting geen zin heeft. Toch roept de politie op om dit wel te doen. Zo kan toekomstige oplichting worden voorkomen en bij genoeg meldingen kan een webshop mogelijk offline worden gehaald. 
  • Heb je betaald via een overboeking naar een Nederlandse rekening? Vraag dan de gegevens van de oplichter op bij je bank. De financiële instelling kan een civiele procedure starten of daarmee dreigen. 
  • Heb je betaald met creditcard? Houd dan je afschriften goed in de gaten. Sommige criminelen maken misbruik van jouw creditcardgegevens om te winkelen op jouw kosten. 
  • Als je hebt betaald met creditcard of Paypal kun je vragen of je geld teruggestort kan worden. Meld de fraude ook bij het betaalsysteem.

Bron: Consumentenbond

Lees ook