De Nationale ombudsman gaat onderzoek doen naar de problemen bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) rond het persoonsgebonden budget (pgb). Een groot aantal zorgverleners heeft in januari geen geld ontvangen van de SVB als gevolg van een nieuw systeem. Onacceptabel, vindt de ombudsman.

Tot eind vorig jaar betaalden de budgethouders de zorgverlener uit hun pgb. Dat systeem is aangepast om fraude tegen te gaan. Sinds 1 januari regelt de SVB de uitbetaling van de zorgverleners. De verandering heeft echter geleid tot administratieve problemen. Veel mensen hebben hun geld nog niet ontvangen.

De Nationale ombudsman krijgt sinds eind december klachten over de SVB. Ze variëren van slechte bereikbaarheid, onvoldoende kennis bij de medewerkers, achterstanden bij het beoordelen van de zorgcontracten en het zoekraken van stukken.

Besprekingen van de ombudsman en de SVB over de klachten hebben nog niet geleid tot verbetering. "Het ziet er niet naar uit dat de problemen met de uitbetaling op korte termijn zijn opgelost. Nog steeds is de SVB moeilijk bereikbaar en het informatiesysteem overbelast", aldus de ombudsman.

De gemeenten spelen een belangrijke rol in het nieuwe systeem. Zij zijn sinds 1 januari verantwoordelijk voor de zorgtaken van de inwoners en bepalen welke zorg de mensen krijgen. Het zogenoemde toekenningsbericht, dus de melding dat iemand recht heeft op zorg, moeten gemeenten naar de SVB sturen. Het merendeel van de gemeenten heeft dit op tijd gedaan, een kleine zeventig niet.

Bron: ANP (4-2-2015)

Gerelateerd