Niet overal in de horeca krijg je automatisch een rekening. Hoe weet je dan dat het bedrag dat wordt genoemd wel klopt? Het beste is om een papieren rekening te vragen. Daarmee kun je zowel voor als na betaling ingrijpen als iets niet blijkt te kloppen. En dat er iets niet klopt, dat komt nogal eens voor zo blijkt uit een rondvraag van het AVROTROS-programma Radar.
Of je nu op vakantie gaat of thuisblijft: in de zomer gaan veel mensen erop uit, de terrassen op. Daar is het vaak druk, dus wordt er bij het afrekenen soms een bedrag genoemd en direct afgerekend, zonder dat daar een papieren bon aan te pas komt. Sommigen nemen daar genoegen mee, blijkt uit de inventarisatie van Radar: ‘Als we alleen een koffie of biertje hebben gedronken betaal ik ook zonder papieren rekening, want vaak is het druk en ben je blij dat je kunt afrekenen.’ Een ander zegt: ‘Irritante ontwikkeling dat je niet meer vanzelfsprekend een papieren rekening krijgt. Onbewust heb je toch het gevoel dat het niet klopt.’
‘De bediening stotterde iets over een vergissing’
Het is niet onverstandig om de papieren rekening te vragen, want uit het onderzoek blijkt dat veel mensen ervaring hebben met niet-kloppende rekeningen. Daarbij hoeft niet altijd opzet in het spel te zijn: ‘Ook het bedienend personeel zijn mensen. En fouten zijn menselijk.’ Volgens dezelfde persoon zijn er echter ook bedienden die de zaken weleens anders willen voorstellen ten gunste van zichzelf.
Iemand anders geeft zo’n voorbeeld van een bediende die bij het afrekenen uit haar hoofd een bedrag noemt dat hoger uitvalt dan de verwachting. Wanneer naar de bon wordt gevraagd, stottert ze iets over een vergissing: ‘Ze streepte op haar notitieblokje opzichtig een drankje door dat we juist wél hadden gekregen. Dat drankje stond ook gewoon op de uitgeprinte bon die we daarna kregen.’ Maar die uiteindelijke rekening, die viel alsnog lager uit dan het bedrag dat de bediende in eerste instantie had genoemd.
Kraanwater op de rekening
Een ander heeft de ervaring dat er glazen kraanwater op de rekening worden gezet: ‘Ik heb al enkele keren meegemaakt dat een glas water, dat mijn vrouw nodig heeft voor medicijninname, toch op de rekening stond bijgeschreven, terwijl ze ook diverse glazen water (spa) had besteld als drankje. Dit wordt dan door mij niet verrekend omdat ik dit bij de service vind horen.’
Tip: controleer het pinbedrag, check afschriften
Ook bij de betaling zelf gaat weleens iets mis, blijkt uit het onderzoek: ‘Ooit is bij mij een te groot bedrag afgeschreven: namelijk men heeft het cijfer 1 voor het te betalen bedrag gezet en daardoor heb ik €100 te veel betaald.’ Bij een ander werd zelfs een keer 1050 euro afgeschreven in plaats van 105. Uiteraard hoeft ook hierbij geen opzet in het spel te zijn, maar het is altijd verstandig om het bedrag op de automaat te controleren als je betaalt, en om de rekening mee te nemen als bewijs achteraf, zoals deze respondent duidelijk maakt: ‘Ik betaal altijd met PIN en er is in het verleden bij 2 betalingen iets misgegaan. De bank heeft het beide keren (direct) gecorrigeerd, maar het is fijn om een tastbaar bewijsstuk te hebben.’
Benieuwd naar meer ervaringen van anderen met betalen in de horeca? Lees het onderzoek op de site van Radar: Geld besparen in de horeca? Vraag de rekening.