WhatsApp is een populair medium, ook onder oplichters, en het blijkt nu dat criminelen zich voordoen als klantenservice van de chatdienst. Op die manier proberen ze bankgegevens te ontfutselen of toegang te krijgen tot je WhatsApp-account.
De oplichting is aan het licht gebracht door WABetaInfo, een site met nieuws over WhatsApp. 'Wees voorzichtig als verdachte accounts je een bericht sturen op WhatsApp: ze doen zich mogelijk voor als de officiële klantenservice', luidt de boodschap.
Doelwit: bankrekening of WhatsApp-account
WABetaInfo schrijft dat de criminelen je met een nepaccount benaderen om te proberen gevoelige gegevens in handen te krijgen. Dit doen ze bijvoorbeeld met een dreigement dat je account wordt stopgezet als je niet in actie komt, om vervolgens om creditcardgegevens te vragen. Het kan ook dat de oplichters het hebben gemunt op de zescijferige verificatiecode die nodig is om iemands account in te komen.
Het moge duidelijk zijn: welk verhaal ze ook ophangen, WhatsApp vraagt nooit om bankgegevens, verificatiecodes of wachtwoorden voor tweestapsverificatie. Zodra een 'klantenservice' je uit het niets benadert en gaat vragen om gevoelige informatie, weet je dat je te maken hebt met een nepperd. Negeer het bericht en rapporteer de gebruiker.
Zo herken je de echte klantenservice
Het is overigens wel mogelijk om via WhatsApp support te krijgen. Het verschil is dat je deze chat zelf moet openen en dus niet wordt benaderd. Op de website van WhatsApp lees je meer over hoe je in contact komt met de klantenservice.
Heb je een chat geopend? Dan heet het account 'WhatsApp-klantenservice', met een groen vinkje naast de naam. De nepklantenservices maakten soms ook gebruik van een vinkje, maar deden dit bijvoorbeeld in de profielfoto. Op onderstaande afbeelding zie je hoe een legitieme chat met de WhatsApp-klantenservice eruit ziet (bron: AndroidWorld).
Lees ook:
Bron: WABetaInfo