In de vierde aflevering van Dossier Opgelicht?! wordt een Afrikaanse bootvluchtelinge en een rondzwervende ondernemer gevolgd. Zij doen aan witwaspraktijken. Lees nieuwe updates en ontwikkelingen omtrent dit dossier onderaan het artikel.
In 2024 wordt een bedrijf in gietvloeren failliet verklaard. Dossier Opgelicht?! spreekt een oud-curator, die de eigenaar “een grote oplichter” noemt. Hij is in 2002 al betrokken bij een faillissement, waarna hij naar Zuid-Afrika vertrekt.
Ramp na ramp
Het bedrijf dat hij bij terugkomst opricht, gaat ook al failliet. Zijn ondernemingen lopen regelmatig uit op een ramp. Gedupeerden hebben vaak hartverscheurende verhalen. Een moeder moet radeloos toezien dat haar gehandicapte dochter niet met haar rolstoel over de nieuwe vloer kan rijden. Vloeren blijken van slechte kwaliteit, de eigenaar is bijna niet te bereiken en enkele onderaannemers worden niet betaald. Hoe kan deze ondernemer steeds opnieuw zijn slag slaan en waarom is hij nooit veroordeeld?
Kijk Dossier Opgelicht?!
Bekijk de eerste aflevering van het nieuwe seizoen Dossier Opgelicht?! op maandag 11 november 21:25 uur op NPO3 of op NPO Start.
UPDATE
Tijdens de realisatie van de aflevering “Gevloerd” van Dossier Opgelicht?! van 11-11-2024 hebben we uiteraard de man achter “Gietvloermeesters” Nol Roelevink uitgenodigd voor een interview, of reactie in beeld. Nadat wij hem de vragen hadden gestuurd kregen wij onderstaande reactie ge-appt. Die roept o.i. vele vragen op. Zo zult u zien dat Roelevink aangeeft niet veroordeeld te zijn, maar in de uitzending wordt door een oud-curator uitgelegd dat het hier een vormfout betrof. Dat zegt dus niets over schuldig zijn of niet schuldig zijn. Na herhaald verzoek wilde Roelevink echter niet in beeld of per telefoon met ons praten, vandaar dat wij hier zijn reactie publiceren.
Ik heb de afgelopen dagen jullie programma bekeken en ben tot de volgende conclusie gekomen. Het programma is niet een journalistiek programma wat op zoek is naar de waarheid.
Bijvoorbeeld, stel je neemt een gemiddelde autorijder die 25000 km per jaar rijd en in 40 jaar tijd 1 ongeluk heeft veroorzaakt. Daarnaast heb je mij die 100000 km per jaar rijd en in 40 jaar tijd 4 ongelukken heeft veroorzaakt.
Wat jullie in het programma doen is de 4 ongelukken achter elkaar zetten en de mensen die betrokken waren hun verhaal laten doen waardoor de indruk wordt gewekt dat ik een brokkenpiloot ben. Vervolgens wil je de kijker waarschuwen tegen mij, met tot gevolg dat mijn reputatie wordt verpest. Jullie format is niet gericht op de waarheid maar op entertainment value en kijkcijfers en daar zijn jullie bereid MIJN reputatie voor op te offeren.
Wanneer je een evenwicht programma wilt maken zou je geïnteresseerd zijn in de context:
- zijn er mensen opgelicht ?
- hebben ze aangifte gedaan en wat is er met de aangifte gebeurd
- hoeveel vloeren zijn er in totaal gelegd en welk percentage ging niet goed en heb ik die gecheckt
- is Roelevink eerder veroordeeld voor bv fraude of oplichting
- is Roelevink bereid mee te werken om de bewijzen aan te leveren
- wat zegt de curator in het verslag van Rollfink
De curator van dgvm Sylvain Carlis zei in een gesprek dat bij ieder faillissement wat hij behandelt er telefoontjes en mails binnenkomen van mensen die vinden dat ze zijn opgelicht.
Om bovenstaande redenen zal ik geen interview met jullie doen.
De vragen zijn gericht om een moreel beeld van mij te schetsen terwijl de realiteit is dat er meer dan 1342 vloeren zijn gelegd in de afgelopen 6 jaar. Dgvm in die 6 jaar meer dan 900.000 euro aan reparaties hebben uitgevoerd ( dit kan de curator bevestigen) en dan vraagt u mij of er fouten zijn gemaakt?
Maar aangezien niemand perfect is inclusief ikzelf wil ik beginnen met een oprecht excuus aan de klanten en onderaannemers die door het faillissement van de Gietvloermeesters geld zijn kwijtgeraakt.
Het was zeker niet onze opzet om het zo te laten eindigen.
We hebben tenslotte meer dan 1342 vloeren gelegd waar meer dan 90% goed van is gegaan en klanten ook oprecht tevreden zijn en ook onderaannemers honderdenduizenden euro’s hebben kunnen verdienen.
De klanten die nog klachten hebben konden door het faillissement helaas niet meer geholpen worden. Ondanks dat we altijd als organisatie hebben gestreefd naar 100% klantvriendelijkheid en professionaliteit is de realiteit dat er altijd een foutmarge zit bij het leggen van vloeren en de communicatie, waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Daar hebben we altijd op bijgestuurd met voortschrijdend inzicht en anticiperend op marktveranderingen.
Voor het oplossen van probleemgevallen heb je tijd en geld nodig en beide was ons niet meer gegund door het faillissement.
De klanten en onderaannemers van de Gietvloermeesters hadden een overeenkomst met het bedrijf, in Nederland betekent dit dat het bedrijf dan ook verantwoordelijk is voor de schulden.
Bij elk faillissement zijn er toeleverancier, klanten en of personeel die benadeeld worden, dit is helaas een feit en ook de reden dat we niet zelf het faillissement hebben aangevraagd en oprecht hebben geprobeerd alsnog zoveel mogelijk mensen te helpen om hun vloer uitgevoerd te krijgen.
Na het faillissement van Euroconsultants in 2003 heb ik zo’n 8 afspraken met de curator gehad waarbij er een wederzijds consensus mbt de afwikkeling was. Ik en mijn familie hadden daarom na 5 pittige jaren, waarbij een bedrijf was neergezet met 440 man personeel en totaal meer dan 35 miljoen omzet, behoefte aan rust en zijn daarom toen verhuist naar zuid africa.
Kassa heeft een interview met ons gedaan waarbij op alle vragen uitgebreid antwoord is gegeven.
Het interview, wat 40 min heeft geduurd, werd in 3 min uitzendtijd neergezet. Ook hier werd niets in context gezet maar zo gemonteerd dat het format werd gediend
Tot slot, vloeren van nu heeft ondertussen de deuren moeten sluiten.