Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
'Nepnieuws op Twitter verspreidt zich sneller'
Nieuws
clockOval 6
Nepnieuws verspreidt zich sneller en bereikt op Twitter meer mensen dan berichten met feitelijke informatie. Dat concluderen onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT), die circa 126.000 berichten onder de loep namen die tussen 2006 en 2017 zijn gedeeld door zo'n 3 miljoen mensen.
De kans dat nepnieuws door mensen wordt geretweet op de berichtensite is zelfs 70 procent groter dan bij echt nieuws, blijkt uit het in Science gepubliceerde onderzoek. 'Ware verhalen doen er zes keer langer over om 1500 mensen te bereiken dan onjuiste verhalen', aldus een verklaring van MIT. Dat komt mogelijk omdat onjuiste verhalen mensen sneller verrassen: de informatie strookt niet met hun verwachtingen, zei onderzoeker Soroush Vosoughi.
Factcheckers
De onderzoekers controleerden of verhalen klopten door een beroep te doen op zogeheten factcheckers, zoals Snopes en Politifact. Die waren het in ruim 95 procent van de gevallen eens over het waarheidsgehalte van berichten. Opvallend is dat zogeheten bots, accounts die automatisch tweets rondpompen, nep- en echt nieuws in gelijke mate verspreiden.