Opgelicht?! besteedde vorig jaar al aandacht een oplichtingstruc, waarbij fraudeurs zich voordoen als deurwaarder en bedrijven onder druk zetten om geld te betalen. Nu blijkt dat ook nep-incassobureaus zich schuldig maken aan dezelfde truc.
Maandagmiddag, even voor 14.00 uur gaat bij Kapsalon Madeleine de telefoon. Madeleine knipt op dat moment een vaste klant. De telefoon blijft rinkelen, dus neemt ze even op. De stem aan de andere kant van de lijn meldt dat hij namens Incassobureau Blankendaal belt en herinnert Madeleine eraan dat ze nog een openstaande factuur heeft van een vermelding in een telefoongids.
Nepfactuur
Madeleine heeft anderhalf jaar geleden een nepfactuur ontvangen, maar kan zich de afloop niet meer herinneren. De man van het incassobureau speelt daar handig op in. Hij vertelt haar dat er helemaal niks is betaald en dat het daarom bij zijn incassobureau ligt. Het gaat om €224,89. De openstaande factuur zal toch echt betaald moeten worden. Omdat er een klant in de kappersstoel zit, vraagt Madeleine of de man later terug wil bellen. Dat kan niet, omdat er dan nog meer gerechtelijke kosten bovenop de openstaande factuur berekend zullen worden.
Borg
Madeleine voelt lichte paniek en start haar computer op om het bedrag over te maken. Ze wil het snel afhandelen zodat haar klant niet te lang hoeft te wachten. Daar speelt de incassomedewerker sluw op in. Ineens begint hij over het betalen van een borg. Zo werkt een incassobureau tegenwoordig, vertelt hij. Zodra alles is betaald, wordt die borg weer teruggestort. Madeleine raakt in paniek en beseft niet meer goed wat ze doet. Haar klant föhnt inmiddels haar eigen haar en loopt de winkel uit. In blinde paniek maakt Madeleine €4000,- over. Als ze opgehangen heeft, komt na een half uur het besef dat dit telefoongesprek geen zuivere koffie was. Ook Madeleine is het slachtoffer geworden van een nep-incassobureau.