MKB Nederland probeert via de rechter een eind te maken aan de grote overlast door acquisitiefraude. Niet de gedupeerde moet aantonen dat hij is belazerd, zoals nu het geval is, maar de advertentieverkoper moet bewijzen dat een overeenkomst eerlijk tot stand in gekomen, aldus het MKB.

Voor de rechter

Dinsdag werden drie bedrijven door MKB Nederland gedagvaard voor de rechtbank in Groningen: Telefoongids.com, Holland Internet Group en Infosite. De bedrijven maken zich volgens het MKB al jaren schuldig aan acquisitiefraude en dit zou het bedrijfsleven jaarlijks honderden miljoenen euro's kosten. Ondernemers worden onder meer lastig gevallen met facturen en zitten, als ze die betalen, vaak aan langlopende contacten vast voor advertenties die nauwelijks van waarde zijn.

Deze facturen zijn in werkelijkheid slechts offertes, zo is te lezen in de kleine lettertjes, en hierdoor zijn de afzenders juridisch moeilijk aan te pakken. De internetbedrijven dreigen dan ook met een dwangsom als MKB Nederland hen als malafide blijft omschrijven in de media.

Volgens MKB Nederland worden consumenten beschermd tegen dit soort praktijken, maar ondernemers veel minder en daar moet een eind aan komen. De rechtbank doet op 13 februari 2013 uitspraak.

Toename klachten ondernemers

Het Steunpunt Acquisitiefraude verzamelt klachten en adviseert ondernemers. Het steunpunt signaleert een toename in het aantal klachten, omdat ondernemers veel sneller doorhebben dat ze mogelijk worden opgelicht. Maar het aantal geregistreerde meldingen is nog steeds slechts het topje van de ijsberg.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

Gerelateerd