'Vandaag is je geluksdag! Vandaag is de dag dat jij kans maakt om 3 jaar gratis Netflix te kijken!' Zo begint een e-mail die op het eerste gezicht door Netflix verstuurd lijkt te zijn. Het gaat echter om een winactie die is georganiseerd door een schimmig marketingbureau dat uit is op jouw gegevens.

Met deze aantrekkelijke prijs probeert de afzender van het bericht je te verleiden je gegevens in te vullen.

Kleine lettertjes

Als je klikt op de link in het bericht, kom je terecht op een site waar je een aantal vragen over Netflix voorgeschoteld krijgt. Onderaan deze pagina staat in kleine lettertjes de volgende tekst: 'Bovenstaande producten en/of merken zijn niet geassocieerd met deze winactie.' Dit betekent dat Netflix niets met de winactie te maken heeft. Uit de algemene voorwaarden wordt duidelijk wie er wel achter de actie zit. Dit is een Wuze Digital, een bedrijf dat is gevestigd in Estland.

Persoonsgegevens

Om kans te maken op de prijs dien je allerlei persoonsgegevens in te vullen en akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en de privacy policy. Ga je akkoord, dan geef je toestemming om jouw gegevens in een marketingdatabase op te slaan. Het gevolg: een mailbox vol spam en allerlei ongewenste verkooptelefoontjes.

Gerelateerd