Namaakkleding wordt door reizigers via luchthaven Schiphol steeds minder meegenomen, maar als er wat wordt vervoerd zijn dat nog steeds vooral lifestylemerken als Louis Vuitton, Chanel en sportmerken als Adidas en Nike. Dat constateert de Douane op Schiphol die daar jaarlijks rond de 100.000 goederen in beslag neemt.

"Trends zien wij hier als eerste binnenkomen. Ed Hardy's zijn uit, net als Uggs", aldus douanier Louis de Vries. "Echte sigaretten vind ik al stinken, maar namaaksigaretten stinken helemaal", weet De Vries. Oefening baart kunst. "Kijk die vrouw daar, die tas van Louis Vuitton is hartstikke nep. Dat zie je na verloop van tijd direct. Maar je moet het niet alleen kunnen zien, maar ook voelen. Om 'echte nep' te herkennen, worden we ieder jaar bijgepraat door de merkhouders", aldus De Vries.

Namaakkleding wordt bij de Douane op Schiphol weliswaar het meest ingenomen, maar ook schoenen, sieraden, horloges zijn populair in de vakantiekoffers, net als de parfums. In de rangschikking van innamen komen levende dieren, maar ook gebakken en gefrituurde dieren op een derde plaats.

Zo heeft ieder land of continent zijn specialiteiten, weten de 450 douaniers die op Schiphol werken. Namaakgoederen komen veelal uit Azië en uit landen rond de Middellandse Zee, en elektronica vaak uit de Verenigde Staten. Beeld- en geluidsdragers worden daarentegen weer vooral in Midden- en Zuid-Amerika en ook Azië aangeschaft. "Bij kinderkleding van het merk G-Star is het helemaal duidelijk, want dat maakt het merk niet, dus dat is sowieso nep", zegt De Vries.

Namaak mag wel, maar dan maar drie stuks per categorie (horloges, beeld en geluidsdragers en overige goederen). Dus wel drie verschillende 'nepfilms', maar geen box met tien films.

Op allerlei manieren probeert de Douane reizigers te informeren over wat wel en niet mag, want de meest gehoorde 'smoes' is nog steeds: "Dat wist ik niet''.

Bron: ANP

Gerelateerd