Het aantal valse e-mails dat bezorgde burgers naar de Fraudehelpdesk stuurden, is vanmiddag de magische grens van 1 miljoen gepasseerd. De telling is gestart in 2013.

Maandelijks ontvangt de Fraudehelpdesk nu gemiddeld 50.000 verdachte e-mails. Alle e-mails worden geautomatiseerd verwerkt en geanalyseerd. Het betreft vooral spam, phishingmails en malware.

Waarschuwingen

De e-mails geven een goed beeld van de laatste ontwikkelingen op het gebied van oplichting via e-mail. Op basis van deze berichten waarschuwt de helpdesk direct via onder meer haar website en social media. Tot nu toe heeft dat geleid tot een kleine 6.000 waarschuwingen. De Fraudehelpdesk rapporteert tevens aan de overheid en opsporingsdiensten.

Samenwerken

Sinds eind vorig jaar werkt de Fraudehelpdesk daarnaast in een pilotproject samen met de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de beheerder van alle .nl-domeinnamen. De instanties wisselen informatie uit over .nl-domeinnamen die ervan worden verdacht voor phishing misbruikt te worden. Het gaat dus om een technische koppeling tussen de datasystemen van beide organisaties.

Aanpakken nepsites

Het doel van de pilot is om te onderzoeken of het delen van informatie leidt tot het sneller herkennen en offline halen van verdachte .nl-websites. Voor gebruikers is het daarmee extra zinvol om phishingmails bij de Fraudehelpdesk te melden. Zij dragen daarmee bij aan het aanpakken van frauduleuze websites.

Bron: Fraudehelpdesk

Gerelateerd