Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Meldingen verzekeringsfraude gestegen
Nieuws
clockOval 6
Verzekeraars hebben vorig jaar fors meer gevallen van verzekeringsfraude gemeld. Volgens het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) is het aantal meldingen gestegen met 17 procent ten opzichte van 2016. In totaal ging het om ruim 5200 zaken. Gesjoemel met autoverzekeringen, opstal/inboedelverzekeringen en aansprakelijkheidsverzekeringen was in 2017, evenals in eerdere jaren, het meest populair. Dat blijkt uit cijfers van het CBV.
Sommige mensen bedachten bijzondere manieren om de verzekeraar te flessen. Zo had iemand een woninginbraak in scène gezet, waarbij hij alle spullen tijdelijk elders had geparkeerd. Een ondernemer gaf na een brand een veel hogere opgave op van zijn voorraden om een hoger bedrag te claimen. Een ander probeerde de verzekeraar op te lichten door te zeggen dat een houten opbouw van de woning ernstig was beschadigd door zware sneeuwval. Maar op de bewuste datum bleek er volgens het KNMI helemaal geen sneeuw te zijn gevallen.
Neppersoneel
Het aantal gemelde gevallen van fraude met zorg- en ziektekostenpolissen nam vorig jaar sterk af. In 2016 was er nog een toename, maar verzekeraars zijn alerter geworden op een constructie, waarbij neppersoneel eerst forse loonsverhogingen kreeg en kort daarop massaal ziek werd. Waarna vervolgens de verzekering werd aangesproken. In 2017 was er met 87 meldingen wel een toename van het aantal frauduleuze letselschadeclaims. In 2016 waren dit er nog maar twintig.