Het mag er op de foto dan mooi uitzien, via internet een vakantiehuis huren is risicovol. Bij de Fraudehelpdesk komen steeds meer klachten binnen van mensen die op deze manier zijn opgelicht.

De Fraudehelpdesk is in 2011 opgericht met subsidie van het ministerie van Veiligheid en Justitie en registreerde sindsdien 130 meldingen van mensen die vergeefs afreisden, meldt André Vermeulen, woordvoerder van de Fraudeheldpdesk, maandag. De eerste 4 maanden van dit jaar kwamen er bijna net zoveel klachten (55) over binnen als in heel 2011 (75).

De gemiddelde schade ligt rond de 2500 euro per geval. Maar bij het meldpunt zijn ook hogere uitschieters bekend. Bijvoorbeeld van iemand die er zo'n 18.000 euro bij inschoot, omdat hij eerst geld stak in een project in Florida en vervolgens in zee ging met iemand die hem belde en zei dat hij advocaat was en wilde helpen het geld terug te krijgen.

"Ik roep niet: boek niet via internet. Maar als je per se iets wil boeken via internet, verifieer dan in ieder geval of de organisatie en de woning wel bestaan, bonafide zijn en onder de garantieregelingen vallen", aldus Vermeulen. "Wees op je hoede. Die huizen bestaan wel, maar ze zijn gewoon van iemand anders."

De Fraudehelpdesk vermoedt dat de binnenkomende meldingen maar het topje van de ijsberg zijn. Het meldpunt bestaat nog maar een jaar en is nog niet op grote schaal bekend. Achter deze vormen van oplichting zitten volgens de Fraudehelpdesk waarschijnlijk internationaal georganiseerde bendes. Deze vorm van oplichting heeft de aandacht, maar vermoedt Vermeulen: "Het is net als met skimmen. Zodra er wat is gevonden om het tegen te houden, hebben deze jongens alweer wat nieuws bedacht."

ANP

Gerelateerd