Marktplaats gaat eind november in samenwerking met partner Online Betaalplatform (OBP) de 'Gelijk Oversteken service' lanceren. Hierbij zal de betaling van een koper tijdelijk vast komen te staan op een derdenrekening totdat de aankoop daadwerkelijk is ontvangen.
Pas wanneer de koper meldt dat de aankoop is ontvangen, maakt OBP de betaling over naar de desbetreffende verkoper. Deze service wordt aangeboden in combinatie met iDeal-betaalverzoeken, een dienst die Marktplaats eerder dit jaar lanceerde.
Afstand tussen verkoper en koper
Met Gelijk Oversteken zorgt Marktplaats ervoor dat de afstand tussen verkoper en koper geen barrière meer is. Kopers hoeven zich geen zorgen meer te maken of hun aankoop na betaling ook daadwerkelijk geleverd wordt. En verkopers hoeven zich niet druk te maken of het geld, voor hun verstuurde product, wel binnenkomt.
Inzicht in betaling
De koper zal voor het gebruik van de Gelijk Oversteken service 2% over het overeengekomen aankoopbedrag betalen. Beide partijen krijgen na de betaling een bevestiging in de Marktplaats-app op hun telefoon. Met die zekerheid kan de verkoper het product versturen. Hierna is de transactie in de app te volgen. Op het moment dat de koper de ontvangst van het pakket meldt, maakt OBP het betaalde bedrag over naar de verkoper. Ontvangt de koper niets, dan controleert OPB de track & trace code. Wanneer de verkoper de track & trace code niet kan overleggen, wordt het geld teruggestort op de rekening van de koper.
Status verkoper zichtbaar
Gelijk Oversteken is alleen te gebruiken in combinatie met iDeal-betaalverzoeken via Marktplaats. Verkopers die betaalverzoeken willen sturen, melden zich aan via Marktplaats bij het OBP. Deze organisatie controleert vervolgens de bankrekening- en telefoonnummers. De gecontroleerde status is bij alle advertenties van de verkoper zichtbaar. Dit geeft kopers zekerheid over de persoon waarmee zij handelen.