Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Marktplaats start met Gelijk Oversteken Service
Nieuws
clockOval 6
Marktplaats start vandaag met de Gelijk Oversteken Service. Hierbij hebben kopers en verkopers meer zekerheid van betaling en verzending wanneer zij op afstand handelen.
De afgelopen twee maanden heeft Marktplaats, in samenwerking met partner Online Betaalplatform (OBP), de Gelijk Oversteken Service uitvoerig getest. Zo hebben zij gebruikers gevraagd om feedback te geven. Hierna is de service zodanig verbetert dat kopers en verkopers binnen drie stappen meer zekerheid hebben op betaling en verzending.
De stappen
De stappen die de verkoper en koper moeten volgen zijn als volgt:
1. Stuur of vraag om een betaalverzoek
Door een betaalverzoek kunnen de kopers en verkopers direct de betaling afhandelen met behulp van iDEAL. Het uitwisselen van (bank)gegevens is hierbij niet meer nodig. OBP zal de bankgegevens en de telefoonnummers vooraf controleren. Nadat de betaling is afgerond, krijgen beide partijen een bevestiging. Het bedrag zal, tot de koper het product ontvangen heeft, op een tussenrekening worden geplaatst.
2. Verzend het pakket
De verkoper kan het pakket verzenden wanneer hij/zij de betalingsbevestiging heeft ontvangen. Hierbij dient de verkoper ten alle tijden gebruik te maken van een track & trace code, zodat hij/zij kan blijven zien waar het pakket zich bevindt.
3. Verkoper het geld, koper het product
Wanneer de koper meldt dat het product in ontvangst is genomen, maakt OBP het bedrag naar de verkoper over. Als de koper geen bevestiging stuurt, wordt het bedrag ook vrijgegeven aan de verkoper. Als de koper niets ontvangt, zal OBP met de track & trace code controleren waar de verzending zich bevindt. Als de verkoper deze code niet kan overleggen, krijgt de koper zijn bedrag weer terug.