Wij krijgen veel meldingen over een valse mail uit naam van ING waarin de blokkade van je bankrekening wordt aangekondigd. Anders dan gebruikelijk beschikt de afzender over je achternaam.

Je voldoet niet aan de algemene voorwaarden, daarom wordt de toegang tot mobiel bankieren én internetbankieren binnenkort geblokkeerd. Dat is althans het excuus van de afzender. Waar de aanhef van dergelijke mails normaal gesproken bestaat uit 'Geachte heer/mevrouw' of 'Beste klant', beschikt de afzender van deze mail over je achternaam. Dat kan een reden zijn om te denken dat de mail daadwerkelijk van ING afkomstig is.

Ook het mailadres van de afzender - ing@emailing.ing.nl - lijkt betrouwbaar, maar is dat allerminst: het mailadres is gespooft.

Qua spelling laat de rest van de mail overigens wat te wensen over: wie de mail aandachtig leest, weet op basis van 'veiligheidsdredenen', 'algemene voorwaardes' en 'maakt uw automatisch weer gebruik' wel dat de afzender het vermoedelijk niet heel ver heeft geschopt op onderwijskundig vlak. 

Desalniettemin kunnen wij niet vaak genoeg benadrukken dat de bank nooit dergelijke mails zal sturen. Ons advies is en blijft dan ook om deze mail ongelezen in de prullenbak te gooien.