KPN waarschuwt op hun website voor een valse e-mail. KPN-klanten worden in de mail gewezen op een betalingsachterstand die vals is. Internetoplichters vragen in de mail om het openstaande bedrag zo spoedig mogelijk te betalen.

Op basis van een controle van hun administratie zou KPN hebben geconstateerd dat er een betalingsachterstand is ontstaan. In de mail staat dat het door de klant opgegeven rekeningnummer voor de automatische incasso onjuist is. Door te klikken op een link zouden KPN-klanten 'veilig' het openstaande bedrag via IDEAL kunnen betalen.

Let op: deze link is inmiddels offline gehaald, maar oplichters maken continue dit soort valse websites na. Wees alert!

Heb je wel of geen valse mail?

Ben jij klant van KPN en heb jij een mail ontvangen? Zo controleer je of deze écht van KPN is:

•    De afzender moet altijd @kpn.com zijn.
•    Als je met je muis over de links gaat zonder te klikken, moet er tekst verschijnen.
•    De links moeten altijd verwijzen naar een kpn.com-pagina.
•    Een bijlage is altijd een pdf-bestand.

Bevat jouw e-mail niet een of meer van deze punten? Verwijder dan direct de mail.

'We proberen phishing tijdig op te sporen'

KPN zegt dat hun klanten veel valse e-mails binnenkrijgen, zogenaamde phishing e-mails. Internetoplichters proberen hiermee je persoonlijke gegevens te stelen of geld te laten overmaken. ‘We proberen phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op en halen we deze uit de lucht. Helaas kunnen we niet alles voor zijn.’

Hoe herken je een phishingmail?

Weet je niet zeker of de mail in jouw inbox nep is?

Zo herken je een phishingmail