Voor klanten van Vattenfall is het even opletten, je kunt mogelijk een bericht ontvangen waarin staat dat je recht hebt op een teruggave van 218,50 euro. Deze mail wordt verstuurd door oplichters die zich voordoen als de directie van het nutsbedrijf om jouw gegevens te ontfutselen. 
 

“Goed nieuws! Na een zorgvuldige controle van uw energierekening hebben we vastgesteld dat u te veel heeft betaald voor uw energieverbruik. We begrijpen dat dit vervelend kan zijn en bieden u graag een teruggave aan”, staat in het bericht. Om aanspraak te maken op de teruggave, zou je zogenaamd een aanvraag moeten indienen. Vattenfall laat weten nooit via de mail naar je persoonlijke en/of betaalgegevens te vragen. 

valse mail

Zo herken je een mail van Vattenfall 

Om er zeker van te zijn dat je een officieel bericht van Vattenfall te maken hebt, is het verstandig om het mailadres te controleren. Een mail van Vattenfall eindigt altijd met een van deze domeinen: 

  • @vattenfall.com
  • @vattenfall.nl
  • @mail.vattenfall.nl
  • @e-mail.vattenfall.nl
  • @email.vattenfall.nl
  • @vattenfallsales.nl
  • @vattenfallsalesnederland.com

Hackers gebruiken vaak hetzelfde mailadres, met bijvoorbeeld een letter omgedraaid of een ontbrekende letter. Het is daarom soms moeilijker te zien dat het om een valse mail gaat. Deze kun je alsnog herkennen als het een onderwerp betreft zoals: 

  • Een betalingsachterstand met directe afsluiting tot gevolg. 
  • Niet betaalde rekening. 
  • Openstaande factuur. 
  • FW: Vattenfall - vereffening openstaand bedrag. 

Toch geklikt? 

Wanneer je op een link in een valse mail hebt geklikt en wellicht gegevens hebt achtergelaten, is het goed om je wachtwoord zo snel mogelijk te veranderen. Bij vragen kun je altijd contact opnemen met de klantenservice van Vattenfall.