Een betalingsherinnering hebben de meeste mensen wel eens ontvangen. Soms maken bedrijven het je zelfs makkelijk door een betaallink in de e-mail te plaatsen. Je klikt, betaalt en de rekening is voldaan. Maar pas op! Je zou zomaar een phishingmail in je e-mailbox hebben ontvangen. Zoals deze vals e-mail van KPN.

In deze valse e-mail van KPN gaat het om een achterstallige betaling die zogenaamd moet worden voldaan. Er staat een betaallink bij, die je doorverwijst naar een Ideal-betaalpagina. En voor meer uitleg over je factuur wordt je zelfs doorverwezen naar de officiële KPN-pagina.

Hoe kun je dan zien dat het hier om een phishingmail gaat? In de e-mail wordt je aangesproken als 'klant'. Eenmaal op de betaalpagina zie je dat het geld eigenlijk wordt overgemaakt naar een individueel. Je moet dus goed kijken en alert zijn, wil je niet het slachtoffer worden van deze phishingpraktijken.

Volg deze stappen om een phishingmail te herkennen

KPN is zich bewust van de vele phishingmails die in omloop zijn. Ze hebben om die reden een speciale pagina opgezet waarop mensen terecht komen als ze met valse e-mails te maken hebben. Ze raden mensen in ieder geval aan om alleen bijlages te openen van afzenders die ze vertrouwen. En om te checken of jouw meldingen bij de actuele meldingen staat op hun website. In dat geval zijn ze al bezig met het probleem. Zo niet, meld het hen dan via het volgende e-mailadres: valse-email@kpn.com

Er zijn natuurlijk nog veel meer tips die je kunt volgen om niet het slachtoffer te worden van internetoplichterij. Lees ze hier.