Via een sms proberen de oplichters je te laten geloven dat je je gegevens moet bijwerken in jouw persoonlijke ruimte op de KPN-website. Pas op, dit is phishing.
De sms is afkomstig van ‘+32 469254293’. Dit is het landnummer van België, terwijl KPN een Nederlands bedrijf is. Het is dus niet aannemelijk dat het bericht officieel van KPN afkomstig is. Gerd de Smyter, woordvoerder van KPN, bevestigt dat dit bericht niet door KPN is verzonden. Toch zijn er meer kenmerken die wijzen op een phishing-sms.
Check de link
Een phishingbericht bevat vaak een link waar je als ontvanger op kunt klikken. Dit in tegenstelling tot betrouwbare instanties. Zij verwijzen je vaak naar hun eigen app of website en vragen je om zelf in te loggen in jouw omgeving om het bericht te lezen. De oplichters die achter het bovenstaande bericht zitten spelen hier goed op in. Toch zit er een addertje onder het gras.
Als je je gegevens wilt bijwerken, dan kun je dat doen via ‘informatie-kpn.com’. Het bericht lijkt betrouwbaar, omdat je nergens op hoeft te klikken. Toch laat De Smyter weten: “Wij gebruiken deze url niet”. Zoek het webadres dus niet zelf op.
Zoek zelf de website van KPN op
Twijfel je of een link in een bericht betrouwbaar is? Zoek altijd zelf de website van het bedrijf op in je zoekbalk of log in op de app. Bij KPN kun je inloggen in ‘MijnKPN’ op de website of in de MijnKPN-app. Daar staan ook al je facturen, dus mocht je worden misleid met een openstaande rekening, dan kun je hier controleren of het bericht wel klopt.
Tips van KPN
Heb je een sms gekregen namens KPN, maar twijfel je of het phishing is? KPN geeft tips:
- Ga nooit in op het verzoek in een sms om een link te volgen.
- Voer nooit wachtwoorden in op de pagina waar de link naartoe leidt. Doe hier ook geen betalingen. Bedrijven en organisaties zullen dit verzoek nooit doen via een link in een sms.
Oeps, persoonlijke gegevens ingevuld. Wat nu?
Het advies van KPN luidt: wijzig direct je wachtwoord en neem bij financiële gegevens contact op met je bank.