Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Klant van T-Mobile? Let dan goed op: oplichters willen je rekening plunderen
Alert
clockOval 6
Klanten van maar liefst negen banken - waaronder Rabobank, ING, SNS en ABN Amro - zijn doelwit van oplichters die het op het volledige banksaldo gemunt hebben. In de vorm van een sms van 'T-Mobile' wordt een betalingsachterstand onder de aandacht gebracht, maar in werkelijkheid zit het toch echt heel anders: wie even niet oplet en toch inlogt, is binnen een mum van tijd al zijn geld kwijt.
De automatische incasso van je maandelijkse factuur is dit keer mislukt, zo valt te lezen in een sms-bericht. Wil je extra kosten en een eventuele blokkade van je nummer voorkomen? Dan is het zaak dat je de betalingsachterstand zo snel mogelijk voldoet, en wel via de bijgevoegde link.
Wie bij zichzelf denkt 'dat klinkt als een poging tot oplichting', heeft het natuurlijk bij het juiste eind. De betaalmodule lijkt op het eerste gezicht goed nagemaakt, maar de techniek erachter is de laatste maanden veelvuldig opgedoken in vergelijkbare oplichtingspogingen namens onder andere PostNL, Marktplaats, Vodafone en WoningNet.
Deze sms is ongetwijfeld ook naar mensen gestuurd die helemaal geen abonnement van T-Mobile hebben: er wordt gewoon een grote telecomprovider gepakt in de hoop dat er veel mensen toehappen.
Wat zit er precies achter?
Allereerst valt op dat de sms van een Duits telefoonnummer komt, te herkennen aan landcode +49. De link verwijst naar het domein ideaalonline.digital/T-mobile.html, en we zien dat dit domein slechts elf dagen oud is. Foute boel, zoveel is zeker, niet in de laatste plaats omdat alle informatie over de eigenaar van het domein is weggestopt.
Wie de link volgt, krijgt te zien dat er een bedrag van € 4,85 openstaat. Dit bedrag kun je direct voldoen, zolang je klant bent van één van de volgende negen banken:
Regiobank
Knab
ABN Amro
Triodos
Rabobank
ASN Bank
ING Bank
SNS Bank
MoneYou
Volgers van Opgelicht?! weten inmiddels wel hoe laat het is: de inlogomgevingen van alle negen bovenstaande banken zijn inderdaad nagemaakt. En besluit je toch in te loggen na het volgen van een linkje? Dan is de schade een stuk hoger dan de € 4,85 die de achterstand zogenaamd bedraagt. Althans, in een scenario waarin we aannemen dat het saldo op je rekening dat bedrag overstijgt. Niet doen dus.
De sms en de betaalpagina van 'T-Mobile'
Voorbeelden van oplichting waar deze techniek eerder is gebruikt: