27.500 euro. Dat is hoeveel geld André uit Voorburg kwijtraakte aan criminelen die zich voordeden als de helpdesk van ING. De oplichters belden de vader op en vertelden dat zijn geld veiliggesteld moest worden op een 'kluisrekening'.

Toen de telefoon overging, verscheen op het scherm de tekst 'ING Helpdesk'. André nam op en aan de andere kant van de lijn werd hij aangesproken door ene Ingrid.

Keurig Nederlands

Ingrid vertelde hem in keurig Nederlands dat er was geprobeerd om in te loggen op zijn rekening en 2000 euro over te maken naar Oekraïne. Alleen door al zijn geld op een beveiligde kluisrekening te zetten, kon hij voorkomen dat zijn rekening leeggeplunderd werd, drong de vrouw aan.

Daglimieten verhogen

André werd uitgebreid begeleid in spaargeld van verschillende rekeningen halen, daglimieten verhogen en geld overmaken. Na een uur was alles overgemaakt naar de kluisrekening, tot op de laatste cent.

Spoofing

De oplichters hebben gebruikgemaakt van spoofing om zich voor te doen als ING. Ze deden zich voor alsof ze belden vanuit het echte nummer van de ING-helpdesk, waardoor dit ook door de telefoon van André zo herkend werd. Ook hadden ze de naam van een echte ING-werknemer gebruikt.

Crowdfunding

Helaas kon ING in dit geval niet helpen, aangezien hij zelf opdracht heeft gegeven voor de transacties. Het geld was dus gewoon weg. Gelukkig is er ook goed nieuws. Na een crowdfundingactie van zijn zoon Nando heeft hij al het geld weer teruggekregen.

Bron: RTL Nieuws