Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
'Je pakket is beschadigd' en 'mislukte levering': pas op voor deze valse berichten
Alert
clockOval 6
Heb jij een sms'je ontvangen met de boodschap dat een pakketje van je is beschadigd? Of dat er een levering is mislukt? Let dan even op, deze twee berichten zijn namelijk nep en afkomstig van oplichters.
We maken bij Opgelicht?! vaker melding van valse sms'jes over pakketbezorgingen, bijvoorbeeld uit naam van PostNL. Dat dit soort berichten rondgaan is niets nieuws, al kan het nooit kwaad om te waarschuwen als er weer meldingen binnenkomen op de redactie.
Beide berichten bevatten een link waar je op zou moeten klikken om de problemen met je pakket op te lossen. Er zijn natuurlijk helemaal geen problemen, dus dat klikken op de link kun je ook maar beter laten zitten.
De tekst van het eerste valse bericht luidt:
Je pakket '6' is tijdens het transport zwaar beschadigd, wat moet je nu * doen?
Het bericht is afkomstig van telefoonnummer +31647203987.
De tekst van het tweede sms'je:
Sorry voor de mislukte levering…
Dit bericht is verstuurd vanaf het nummer +31651904468.
Beide berichten bevatten een link (zie afbeelding bovenaan het artikel) en zonder op deze links te klikken, kun je eigenlijk al zien dat het gaat om valse sms'jes. De links verwijzen naar vage webadressen, waardoor gelijk al een belletje moet gaan rinkelen.
Daarnaast zijn deze berichten van heel weinig informatie voorzien; alleen de boodschap 'sorry voor de mislukte levering' is niet hoe legitieme bedrijven doorgaans hun klanten zouden benaderen. Daarbij is het bericht niet aan jou persoonlijk geadresseerd en ontbreekt ook van wie het bericht afkomstig is.
Wat moet je doen?
Eigenlijk is het advies dus heel simpel: besteed geen aandacht aan de sms'jes en klik niet op de link. Achter de link kan malware zitten of het kan leiden naar een site waar bijvoorbeeld wordt gevraagd om betaalgegevens.
Laat je dus niet verleiden om op de link te klikken, ook niet als je toevallig een pakket verwacht. En als je op de link hebt geklikt en er wordt gevraagd om bijvoorbeeld bankgegevens in te vullen, wees dan extra alert. Twijfel je of een bericht echt is, neem dan zelf contact op met het postbezorgingsbedrijf via de gegevens die bij jou bekend zijn.