Soms moet je een grote aankoop doen waarvoor geldt dat je je overboekingslimiet tijdelijk moet verhogen. Om oplichters te hinderen, verhoogt ING de wachttijd voordat deze wijziging verwerkt wordt. De wijziging geldt voor Mijn ING en de ING-app.

De wijziging is sinds 5 november van kracht. Voorheen moest je slechts een kwartiertje wachten voordat je verhoogde limiet actief is, maar dit is vanaf 5 november vier uur. Dat betekent concreet dat je voortaan even wat langer vooruit moet denken als je van plan bent om een groot bedrag over te maken.

Lees het volledige bericht van ING hieronder.

Mail van ING over wijzigen wachttijd na aanpassen overboekingslimiet

Spoofing

ING stelt dat de maatregel een direct gevolg is van de schade die door telefonische spoofing ontstaat. Spoofing is een relatief nieuwe oplichtingstruc die dit jaar al voor vele miljoenen euro's aan schade heeft gezorgd: talloze slachtoffers raken al hun spaargeld kwijt.

Oplichters bellen slachtoffers en doen zich voor als medewerker van de bank met de mededeling dat het spaargeld snel naar een zogenaamde kluisrekening moet worden overgeboekt. De reden is dat kwaadwillenden met het geld aan de haal willen. Daarom is het vaak nodig om de overboekingslimiet te verhogen, want zo kan al het geld in één keer worden overgeboekt, en uiteraard is de nodige haast geboden. 

Uiteraard is hier niks van waar en is deze zogenaamde bankmedewerker zelf de oplichter. Maar omdat de oplichter zich een andere telefonische identiteit aan weet te meten, verschijnt daadwerkelijk de naam en/of het telefoonnummer van de bank in het scherm van het slachtoffer. Deze is daarom eerder geneigd om te denken dat het betrouwbaar is.

Hoe verhoog of verlaag ik mijn overboekingslimiet bij ING?

ING heeft op de eigen website alle informatie over het wijzigen van limieten staan. Deze wijziging heeft alléén betrekking op Mijn ING en de ING-app, dus om alles dat te maken heeft met internetbankieren en geld overmaken.

De overboekingslimiet staat standaard op 5.000 euro, deze limiet kan worden opgehoogd tot een maximum van 50.000 euro. Ook als je binnenkort geen groot bedrag moet overmaken, kan het raadzaam zijn om deze limiet aan te passen op een bedrag waar je je zelf comfortabel bij voelt. En als je (groot)ouders op leeftijd hebt, dan is het wellicht een goed idee om het hier eens met ze over te hebben. Misschien kunnen ze deze limiet instellen op een klein bedrag? Oplichters hebben het immers vrijwel altijd op ouderen gemunt, dus het kan een manier zijn om eventuele schade te beperken.

Goed om te weten: het verlagen van je overboekingslimiet wordt wél direct verwerkt.

Lees meer over telefonische spoofing

Bron: ING