Een nieuwsberichtje dat 9 juli 2015 online verscheen: 'Gisteren strandden honderden Nederlandse reizigers op Schiphol. Zij hadden zich verheugd op een vakantie naar Turkije, maar de tickets die zij gekocht hadden bij ZonFly bleken ‘spooktickets’.

De organisatie lokte reizigers met goedkope vluchten en vakantiekoopjes die later niet bleken te bestaan. Daarnaast bood ze ook eigen reis – en annuleringsverzekeringen aan. ZonFly was gisteren niet bereikbaar per telefoon of e-mail en lijkt er met de buit vandoor te zijn. Omdat de organisatie niet was aangesloten bij de ANVR of de SGR kunnen zij niks voor de reizigers betekenen. De gedupeerden zijn hun geld kwijt, het enige wat zij nog kunnen doen is aangifte bij de politie.'Ieder jaar worden reizigers gedupeerd door faillissementen van reisbureaus of malafide reisbureaus. Vaak komt men er al achter voordat de reis gaat beginnen, maar in sommige gevallen sta je al bepakt en bezakt op het vliegveld. Dit overkwam begin juli tientallen vakantiegangers van ZonFly. Het online reisbureau is gespecialiseerd in vliegtickets naar zonnige bestemmingen in Turkije en Marokko.

Vakantie onmogelijk geworden

Zo ook Jacqueline. Zij had in mei drie vliegtickets geboekt naar Izmir. Ze zouden familie in Turkije gaan bezoeken. Na betaling ontvangt ze per mail de tickets. Niets staat haar reis nog in de weg. Totdat de grondstewardess op Schiphol hun namen niet op de passagierslijst kan vinden. Het drietal wordt naar de klantenservice van de luchtvaartmaatschappij gestuurd. Ook daar zijn de dames niet bekend. Er zit niets anders op dan weer terug naar huis te keren. Geëmotioneerd bellen ze hun familie op dat ze niet zullen komen. Ook proberen ze contact op te nemen met ZonFly. Omdat het zondag is, is het reisbureau gesloten en een noodnummer is er ook niet. Jacqueline stuurt een mail. Een medewerker laat per mail weten dat er iets mis is gegaan. Zij zijn de enige drie van zijn klanten die niet konden vertrekken. Het drietal krijgt de mogelijkheid die avond opnieuw te vertrekken met een andere vlucht. Ze kiezen er echter voor twee dagen later opnieuw te vertrekken. ZonFly zal alles regelen. Hun geluk kan niet op.

Dinsdag staan ze opnieuw bij de incheckbalie en daar speelt zich hetzelfde ritueel af. Weer komen hun namen niet op de passagierslijst voor. Opnieuw zit er niets anders op dan weer huiswaarts te keren, beseffend dat ze opgelicht zijn. Hun reis naar Turkije is door ZonFly onmogelijk geworden. Geld voor nieuwe tickets is er niet.

Honderden gedupeerden

Jacqueline en haar medereizigers blijken niet de enige gedupeerden van ZonFly te zijn. De dagen die volgen, staan er tientallen mensen voor niets op Schiphol. Hun namen zijn niet bekend bij de luchtvaartmaatschappijen. De tickets die ze per mail ontvingen, blijken nep te zijn.

Bij de redactie van Opgelicht?! meldden zich honderden gedupeerden. Allen hebben valse tickets ontvangen. Zo ook Marijke en Ghislaine. Ze zouden naar Turkije afreizen om het huwelijk van haar dochter en zus bij te wonen. De prachtige gebeurtenis in hun leven werd een treurige dag. Er moest geld geleend worden bij familie om nieuwe tickets te kunnen kopen. Ghislaine reisde alsnog af, maar voor haar moeder Marijke was geen vliegtuigstoel meer beschikbaar. Zij mistte door de oplichtingspraktijken van ZonFly het huwelijk van haar dochter.

Verkoop bedrijf

Reisbureau ZonFly bestaat al jaren. Per jaar verkocht het reisbureau honderden vliegtickets naar onder andere Turkije. De eigenaar, Behzat U., wil zijn bedrijf verkopen, zodat hij zijn zieke vrouw kan verzorgen. Online wordt het reisbureau te koop aangeboden. Begin 2015 verkoopt Behzat U. ZonFly aan Wilfred Sander L., volgens zeggen voor 80.000 euro. Bij de Kamer van Koophandel wordt op 23 januari 2015 door L. een nieuw bedrijf ingeschreven. Longfly, waar ZonFly als handelsnaam onder komt te hangen. Het reisbureau houdt kantoor in Hilversum. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Belgische Montenaken.

E-mail

ZonFly verkoopt in het voorjaar honderden vliegtickets. De zaak klapt op 7 juli. Tientallen reizigers hebben de dagen ervoor voor niks op Schiphol gestaan. Op die 7e juli wordt een mail verstuurd.

'Geachte reiziger/klant

Helaas moet ZonFly.nl, u mededelen dat de vluchten die bij ons geboekt zijn helaas wegens financiële problemen en aanhoudende prijsverhogingen niet gerealiseerd kunnen worden. Helaas is de normale bedrijfsvoering van ZonFly.nl tot stilstand gekomen en is met man en macht geprobeerd de problemen op te lossen. Dit heeft echter niet kunnen leiden tot het gewenste resultaat waardoor ZonFly.nl niet anders kon dan haar faillissement aan te vragen bij de Rechtbank te Amsterdam. Het spijt ons oprecht u, ongewild in de huidige moeilijke situatie gebracht te hebben. Alle boekingen vanaf 7 juli zullen helaas niet meer doorgaan. Wij willen u aanraden om NIET naar het vliegveld toe te gaan!! In afwachting van de uitspraak van de rechter kunnen wij in de komende dagen niet ten dienste staan en kunnen wij momenteel geen verdere uitspraken doen. U zult zo snel als mogelijk geïnformeerd worden over de voortgang door de benoemen curator. Het spijt ons nu met deze berichtgeving te moeten komen.

Met vriendelijke groet,

ZonFly'

'Failliet'

De dag erna wordt er weer een mail verstuurd. Dit keer is de mail leeg, maar staat er in de onderwerpregel alleen: 'ZonFly failliet'.

Er wordt wel geschreven dat het reisbureau failliet is, maar tot op de dag van vandaag is er geen faillissement uitgesproken. Het staat nog steeds als actief bedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Behzat U, de oude eigenaar van ZonFly, zegt tijdens de verkoopgesprekken een goede indruk gehad te hebben van de koper. wilde zijn ZonFly verder uitbouwen. Maandelijks moet er een termijn van de overnamesom betaald worden. Behzat laat ons weten zelf ook slachtoffer te zijn, omdat niet alle maandelijkse termijnen betaald zijn.

Beschuldigingen

Toch wil iemand binnen het huidige ZonFly alle beschuldigingen in de schoenen van Behzat U. schuiven. Op 10 juli wordt namelijk opnieuw een mail verstuurd. Volgens de schrijver is U. het brein van deze oplichtingspraktijken. Hij zou het geld nooit doorbetaald hebben aan de luchtvaartmaatschappijen, maar voor eigen doeleinden gebruikt hebben.

U. zelf spreekt deze beschuldigingen tegen. Hij zegt te beschikken over geldige koopcontracten en bewijzen dat hij maandelijkse termijnen heeft ontvangen. Hij wil dit echter niet met de media delen. Op zijn eigen site heeft hij een verklaring geplaatst, waarin hij alle beschuldigingen van de hand wijst.

Onderzoek

Dat er iets vreemds aan de hand is met ZonFly is duidelijk. Behzat U. wijst richting Wilfred L. als verantwoordelijke. L. is echter nergens te traceren, omdat hij geen vaste woon- en verblijfplaats heeft. We gaan zijn gangen na.

Uit openbare documenten blijkt dat Behzat U. op 23 januari ZonFly verkocht aan L.. Twee weken eerder kocht L. het Belgische bedrijf Emtec van Eyup K. Opgelicht?! maakt een afspraak met de oude eigenaar om meer over de mysterieuze L. te weten te komen. Eyup K. zegt zijn bedrijf online aangeboden te hebben nadat hij onenigheid met zijn zakenpartner kreeg. Hij komt in contact met de Belgische Nevin G. Zij bemiddelt en Emtec wordt al snel verkocht aan Wilfred L.. Het bedrijf wordt gevestigd in Montenaken. Dit adres vinden we ook weer terug op de site van ZonFly, daar is namelijk het hoofdkantoor gevestigd. Het adres in Montenaken is van bemiddelaar Nevin G. Euyp is er van overtuigd dat Wilfred L. en Nevin G. elkaar kennen.

Uit stukken van de Kamer van Koophandel blijkt Nevin G. eerder failliet te zijn gegaan met een reisorganisatie gespecialiseerd in vliegreizen naar Turkije. Ook lijkt ze dit jaar bij meer dubieuze zaken rondom oplichting betrokken te zijn.

Meer dan 200 aangiften

De politie Hilversum onderzoekt de zaak. Op dit moment zijn er meer dan 200 aangiften bekend en is het totale bekende schadebedrag inmiddels opgelopen tot ruim 165.000 euro.