Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Hoe weet je dat je met een Microsoftbeller te maken hebt?
Vraag en antwoord
clockOval 6
Misschien ben je zelf wel eens door ze gebeld: mensen die beweren van Microsoft Tech Support te zijn. In het Engels, met een Aziatisch of Afrikaans accent, vertellen ze dat jouw computer geïnfecteerd is. Ze vragen vervolgens of je hen toegang wilt geven tot je computer. Hoe weet je eigenlijk dat je met een Microsoftbeller te maken hebt?
'Microsoft zal je nooit spontaan of ongevraagd bellen met discussies over je computer, tenzij je zelf ooit dat gesprek bent begonnen met Microsoft', zo vertelt Hans Bos van Microsoft. 'Dus als je het verrast dat Microsoft je spontaan belt, dan is dat meestal gewoon oplichting.'
Oplichtingstrucs
De oplichters gaan op verschillende manieren te werk. 'Soms vragen ze je een wachtwoord te delen. Dat is ook al opvallend. We zullen nooit vragen om een wachtwoord, want dat blijft van jezelf en dat moet je geheim houden.'
Maar Microsoft-oplichters gebruiken ook andere trucs om jou online op te lichten. 'Andere pogingen zullen erop gericht zijn je een website te laten bezoeken en daar vandaan een programma te installeren. Wees daar ook alert op', zo eindigt Hans.
Andere namen
De oplichters bellen soms ook met andere namen. Soms zeggen ze te werken voor de Windows Helpdesk, het Windows Service Center, Windows Care of Microsoft Ondersteuning. Ook de introductie van Windows 10 wordt misbruikt door deze oplichters.
Geld overmaken
Joze uit Oosterhout is een van de vele slachtoffers van Microsoftbellers. Ze kreeg tijdens het telefoongesprek de opdracht € 10,- naar 'Microsoft' over te maken, zodat de 'medewerker' het probleem kon oplossen. 'Op het moment dat ik mijn TAN-code in wilde tikken, zei hij opeens: stop, er zit een hacker op de ING-bank', zo vertelt Joze in de uitzending van Opgelicht?! Cybercrime.
Terwijl ze het geld wilde overmaken, hadden criminelen haar computer al gehackt. Zo konden fraudeurs op haar betaalrekening een ander bedrag invoeren dan dat zij zelf had ingevoerd. Joze raakte hierdoor € 2000,- kwijt.