Heb je een e-mail ontvangen waarin staat dat je bent geselecteerd als mogelijke winnaar van een AH-cadeaukaart en een zak met pepernoten? Let dan goed op! Het gaat om een misleidende winactie.
De e-mail lijkt door Albert Heijn te zijn verstuurd, maar in werkelijkheid heeft de supermarktketen niets met het bericht te maken.
Cadeaukaart
Als je de e-mail moet geloven, maak je kans op een zak met pepernoten en een cadeaukaart van € 150,-, terwijl in de onderwerpregel van de e-mail een bedrag van € 500,- wordt genoemd. Wie klikt op de link 'nu deelnemen', komt terecht op een website waar wat vragen worden gesteld. Onderaan deze website staat in kleine lettertjes het volgende: 'Het genoemde merk / bedrijf is niet de organisator of sponsor van deze campagne en is op geen enkele wijze gerelateerd aan de organisatie.' Niet Albert Heijn zit dus achter de campagne, maar een schimmig bedrijfje dat geld wil verdienen aan jouw gegevens.
Spam en ongewenste telefoontjes
Als je deelneemt aan de actie, moet je akkoord gaan met allerlei voorwaarden. Ook geef je sponsoren toestemming om je telefonisch of per e-mail te benaderen. In werkelijkheid betekent dit dat je veel spam en ongewenste telefoontjes kunt verwachten. Bovendien is het bij dit soort acties nog maar de vraag of de beloofde prijs wel wordt uitgekeerd.
Meer informatie?
Wil je meer weten over misleidende winacties? Bekijk ons hulpartikel over dit onderwerp.