Goed nieuws voor consumenten die met spoed op zoek zijn naar een slotenmaker: Google heeft besloten om alle advertenties van slotenmakers voor onbepaalde tijd te weren uit de zoekresultaten. Gebleken is dat malafide ondernemers deze resultaten vaak (laten) manipuleren zodat ze zelf bovenaan komen te staan, zo toonde Opgelicht?! aan in de reportage van 2 februari.

De maatregel is vannacht voor onbepaalde tijd ingegaan en is van toepassing op vier landen, waaronder Nederland en België. De NOS sprak een woordvoerder van Google die stelt dat resultaten van malafide bedrijven te vaak bovenaan in de zoekresultaten verschijnen.

Google heeft deze wijziging daarnaast ook doorgevoerd in Duitsland en Zweden. Volgens de woordvoerder is gebleken dat 'deze landen (naast Nederland en België, red.) relatief vaak te maken hebben met misstanden in de slotenmakersbranche.'

Resultaten worden gemanipuleerd door oplichters en clickfarms

In het geval van gesponsorde advertenties wordt de volgorde van de zoekresultaten niet bepaald door de relevantie en de betrouwbaarheid, maar door de hoogte van het bedrag dat bedrijven voor de advertenties betalen. Het is dan ook niet moeilijk om je voor te stellen dat oplichters deze resultaten met enige regelmaat proberen te manipuleren zodat ze zélf bovenaan komen te staan.

Als consument met een spoedje kom je dan al snel van een koude kermis thuis. Heb je dringend een slotenmaker nodig? Dan grijp je naar je smartphone en zoek je op 'slotenmaker + woonplaats'. In de paniek en de consternatie bel je dan vaak één van de eersten die je in de zoekresultaten treft, en dat heeft vaak vervelende gevolgen zoals torenhoge rekeningen voor prutswerk.

Rekeningen waar vooraf geen duidelijkheid over wordt verschaft, bovendien. We zien vaak dat mensen zich enigszins verbouwereerd laten overrompelen en toch maar betalen: pas later daalt het besef in dat ze zijn opgelicht en dat ze véél te veel hebben betaald. En zie dan nog maar eens contact te leggen met deze slotenmakers, laat staan om je geld terug te krijgen: deze netwerkjes opereren vaak op zeer schimmige, niet-transparante wijze met verschillende onderaannemers.

Niet alleen slotenmakers, maar ook rioolontstoppers en ongediertebestrijders

Het zijn overigens niet alleen slotenmakers die zich van dit soort praktijken bedienen, ook voor rioolontstoppers, ongediertebestrijders en wespenverdelgers hebben hier een handje van.

De NOS weet verder nog te vertellen dat in België wordt nagedacht over een systeem waarbij alleen gecertificeerde slotenmakers de mogelijkheid krijgen om te adverteren via Google. Het is niet duidelijk hoe lang de maatregel gaat duren.

Bron: NOS