Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Google vecht Franse boete aan
Nieuws
clockOval 6
Google gaat in beroep tegen een Franse boete van 50 miljoen euro. Dat bleek woensdag, enkele dagen nadat de Franse privacywaakhond CNIL het techbedrijf dit bedrag had opgelegd omdat het bedrijf niet open genoeg is over de gegevens van gebruikers. Op basis van die data krijgen mensen gepersonaliseerde reclame te zien.
Volgens de waakhond kunnen gebruikers moeilijk vinden wat voor gegevens Google verwerkt en hoelang die informatie wordt bewaard. De informatie is 'buitensporig verspreid over meerdere documenten', soms moeten mensen 'vijf of zes keer doorklikken' voordat ze op de juiste plek komen en zelfs dan is de informatie 'niet altijd helder en begrijpelijk' en 'te algemeen en vaag', aldus de CNIL.
De zaak was aangespannen door twee organisaties die opkomen voor privacy, waaronder None Of Your Business. 'Mensen verwachten een hoog niveau van transparantie en controle van ons. We willen aan die verwachtingen en de Europese privacyregels voldoen', liet het bedrijf eerder weten.