Google gaat in beroep tegen een Franse boete van 50 miljoen euro. Dat bleek woensdag, enkele dagen nadat de Franse privacywaakhond CNIL het techbedrijf dit bedrag had opgelegd omdat het bedrijf niet open genoeg is over de gegevens van gebruikers. Op basis van die data krijgen mensen gepersonaliseerde reclame te zien.

Volgens de waakhond kunnen gebruikers moeilijk vinden wat voor gegevens Google verwerkt en hoelang die informatie wordt bewaard. De informatie is 'buitensporig verspreid over meerdere documenten', soms moeten mensen 'vijf of zes keer doorklikken' voordat ze op de juiste plek komen en zelfs dan is de informatie 'niet altijd helder en begrijpelijk' en 'te algemeen en vaag', aldus de CNIL.

De zaak was aangespannen door twee organisaties die opkomen voor privacy, waaronder None Of Your Business. 'Mensen verwachten een hoog niveau van transparantie en controle van ons. We willen aan die verwachtingen en de Europese privacyregels voldoen', liet het bedrijf eerder weten.

Bron: ANP

Gerelateerd