Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Google komt met programma tegen nepnieuws
Nieuws
clockOval 6
Internetbedrijf Google komt met een programma dat de digitale journalistiek wereldwijd moet ondersteunen. Het bedrijf steekt naar eigen zeggen 300 miljoen dollar in het zogenoemde Google News Initiative (GNI), dat onder meer nepnieuws moet tegengaan.
Dat laatste wil Google door bijvoorbeeld zijn systemen te 'trainen' desinformatie te herkennen. Ook moet het programma mediabedrijven helpen hun digitale advertentie-inkomsten te vergroten en adviseren hoe ze op internet geld kunnen vragen voor hun content.
Kwaliteitsjournalistiek
Het programma heeft drie pijlers: kwaliteitsjournalistiek verbeteren en versterken, bedrijfsmodellen evolueren om duurzame groei te stimuleren en nieuwsorganisaties helpen met technologische innovaties.
Symbolische stap
Secretaris Thomas Bruning van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) spreekt van een symbolische stap. 'De NVJ is positief over elk initiatief dat onafhankelijke nieuwsmedia wil steunen. We beschouwen dit als een positieve maar minimale stap, gegeven de invloed van Google en de jaaromzet van het bedrijf', zegt Bruning in een reactie. 'We gaan over de uitwerking ervan graag serieus in gesprek.'