Vliegtuigmaatschappij easyJet is getroffen door een grote dataroof. Kwaadwillenden hebben toegang gekregen tot de gegevens van negen miljoen klanten. Het gaat onder meer om hun mailadressen en reisplannen. Bij 2.208 klanten maakten de daders ook creditcardgegevens buit, aldus easyJet dinsdag.
Het is niet bekend door wie de roof is uitgevoerd, maar easyJet spreekt van 'een aanval van een zeer geavanceerde bron'.
EasyJet laat weten dat het er niet op lijkt dat persoonlijke informatie die is buitgemaakt ook daadwerkelijk wordt misbruikt, meldt de Britse nieuwspagina London South East, waar voornamelijk financieel nieuws en aandelengerelateerd nieuws op verschijnt. Ook zouden er geen paspoortgegevens zijn buitgemaakt. Met de vluchtgegevens kunnen oplichters echter wel pogingen tot phishing ondernemen: al deze gegevens kloppen met een boeking die je eerder hebt gemaakt, ben je wellicht eerder geneigd om te denken dat het echt is. Uitkijken dus.
Een woordvoerder van easyJet verklaart verder nog dat 'veiligheidsgerelateerde vraagstukken uiterst serieus worden genomen en dat easyJet voortdurend investeert om de veiligheid van de interne systemen te waarborgen.'
Houd je mailbox in de gaten
Informatie over de exacte aard en de mogelijke consequenties van het datalek zal op een later moment nog door easyJet aan getroffen reizigers gemeld moeten worden. Het is dan ook raadzaam om je mailbox in de gaten te houden als je vermoedt dat jouw gegevens buit zijn gemaakt.
Personen van wie creditcardgegevens zijn buitgemaakt, zijn al door easyJet geïnformeerd, weet de Telegraaf te vertellen. Met andere klanten wordt de komende dagen contact opgenomen. Krijg je geen mail? Dan is dat in principe goed nieuws: 'Als we geen contact met je opnemen, is er geen toegang geweest tot je informatie'.
Bron: ANP / London South East