Consumenten die naar aanleiding van een spookfactuur van incassobureau Corpus Justitia hebben gebeld naar het betaalde informatienummer, krijgen hun belkosten terug. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bekendgemaakt.

22.000 euro schade

In 8 uur tijd belden gedupeerden 4354 keer naar het 0900-nummer. Het totale schadebedrag is 22.000 euro. De opgelichte consumenten krijgen het geld automatisch terug via hun telefoonrekening. Telefoonaanbieders die de telefoonkosten al hebben geïnd, moeten die bedragen binnen twee maanden terugbetalen aan de gedupeerde consumenten, aldus ACM.

Valse incassobrieven

Corpus Justitia stuurde begin augustus honderden valse incassobrieven. Het was de eerste keer dat op zo’n grote schaal misleidende brieven werden verstuurd naar particulieren. De ontvangers werden gesommeerd binnen vijf dagen 129,80 euro over te maken voor een eerder verstuurde factuur die nog niet was betaald. Deden ze dit niet, dan dreigde het kantoor met beslaglegging op huis, auto en bankrekening.

Mensen die naar het incassobureau belden, stonden meer dan 10 minuten in de wacht en kregen uiteindelijk niemand aan de lijn. Ze draaiden wel op voor de gesprekskosten. Wie belde naar het 0900-nummer, betaalde 45 eurocent per minuut tot een maximum van 50 minuten, ofwel 22,50 euro.

Aangifte en aanhoudingen

De toezichthouder haalde het 0900-nummer in augustus al uit de lucht. ING blokkeerde de bankrekening van het bedrijf. De Fraudehelpdesk deed aangifte tegen het kantoor.

Eind augustus pakte justitie twee mannen op. Ze worden verdacht van het versturen van honderden valse incasso's uit naam van Corpus Justitia. Zeker 1300 mensen lieten aan de Fraudehelpdesk weten dat ze de misleidende brief op de mat hadden gevonden.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

Gerelateerd