In een nieuwe valse mail die namens Vattenfall wordt verstuurd staat dat je mogelijk niet goed bent geïnformeerd, doordat jouw recht van bezwaar mogelijk niet goed is verwerkt. Onderneem geen actie, want dit is phishing.

“Onlangs heeft u uw recht van bezwaar aangepast in Mijn Vattenfall of de Energie-app”, zo begint de valse mail die namens Vattenfall wordt verstuurd. Heb jij dit niet gedaan, dan kun je er al vanuit gaan dat je niks met deze mail hoeft te doen. Als je wel recentelijk aanpassingen hebt gedaan, dan kan deze mail geloofwaardig overkomen. Houd je hoofd koel en trap niet in de val van de oplichters.

Valse mail

‘Klik niet op de linkjes in de mail’

Dat is het advies van de energieleverancier. In de bovenstaande mail kun je klikken op ‘Mijn Vattenfall’. Vattenfall laat via haar site weten dat als je op de link klikt, je op een malafide pagina terechtkomt die lijkt op de officiële website van Vattenfall. Ook kan er gevraagd worden om een betaling over te maken naar een bankrekeningnummer dat vermeld staat in de mail. 

Mocht een Vattenfall bericht een link bevatten en je vertrouwt het niet, ga dan altijd eerst naar de Vattenfall-app voordat je op de link klikt. Hier kun je jouw facturen inzien en controleren of er echt een nieuwe mail of brief voor je klaarstaat. 

Hoe herken je een officiële mail van Vattenfall?

Heb je een mail van Vattenfall ontvangen en wil je checken of het phishing is? Houd de volgende punten in je achterhoofd:

  • De enige mailadressen die worden gebruikt door Vattenfall zijn: @vattenfall.com, @vattenfall.nl, @mail.vattenfall.nl, @e-mail.vattenfall.nl, @email.vattenfall.nl, @vattenfallsales.nl en @vattenfallsalesnederland.com.
  • Vattenfall vraagt nooit via de mail om persoonlijke gegevens, inlogcodes of betaalgegevens. Mocht de energieleverancier het wel nodig hebben, dan verwijzen ze altijd naar de beveiligde Mijn Vattenfall-omgeving, waar je zelf moet inloggen met je mailadres en wachtwoord. 
  • In mails of brieven waarin je bankrekening voorkomt, schermt Vattenfall je nummer of IBAN af. Je ziet alleen de laatste vier cijfers van je IBAN.
  • Check goed of het mailadres niet is vervalst. Er hoeft maar één letter te ontbreken of zijn omgedraaid en het mailadres klopt niet. 
  • Let op taalfouten. Zo begint deze mail met ‘Beste meneer, mevrouw,’. Dit soort interpunctiefouten zul je bij een betrouwbare instantie niet snel tegenkomen. 

Beeld: Vattenfall