Eén op de vier vakantievierders (27 procent) die deze zomer de website van de Fraudehelpdesk bezochten, heeft het lid op de neus gekregen.
Weliswaar heeft 73 procent van de websitebezoekers van een onbezorgde vakantie genoten, maar 21 procent werd geconfronteerd met een familielid, kennis of vriend die om geld vroeg, omdat hij/zij in het buitenland was gestrand. Na betaling of verificatie bleek die ‘vriend’ gewoon thuis te zitten of zorgeloos op een strand in Verweggistan te liggen.
Geen vakantiewoning of ticket
Nog eens 5 procent van de websitebezoekers bleek een vakantiewoning in het buitenland te hebben gehuurd en betaald, die niet als zodanig beschikbaar was. Een zeer klein aantal vakantiegangers (1 procent) had op internet een vliegticket gekocht dat een waardeloos papiertje bleek te zijn.
Zielig Iers gezin
Langs de snelwegen in Frankrijk is menig Nederlands vakantieganger slachtoffer geworden van een Iers gezin dat bij tankstations en op parkeerplaatsen met een huilverhaal geld wist los te praten. De zich in een glanzende zwarte Mercedes SUV verplaatsende vader, moeder en vier kinderen vertelden dat ze een dag eerder waren beroofd en nu geen geld meer hadden voor de boot naar Engeland.
Met een visitekaartje en e-mailadres als bewijs probeerden de zielige Ieren het geld voor de ferry te lenen om dat na thuiskomst onmiddellijk terug te storten op de bankrekening van de hulpvaardige toerist. Een Nederlands echtpaar dat 100 euro leende, heeft het nooit meer terug gezien; de persoon met adres op het visitekaartje en het e-mailadres bleken niet te bestaan.
Bron: www.fraudehelpdesk.nl