De schade die banken lijden door fraude met internetbankieren, neemt fors toe. In heel 2010 bedroeg de schade 9,8 miljoen euro, dit jaar is dat alleen al in de eerste jaarhelft 11,2 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Ook het aantal fraudegevallen zit in de lift. Vorig jaar waren er 1383 incidenten. Dat aantal is in de eerste helft van 2011 met ruim 2400 al ruimschoots overtroffen. Een woordvoerder van de NVB noemde de forse toename "zorgelijk", maar benadrukte dat het overgrote deel van de 11 miljoen klanten die internetbankieren dat veilig doen. Als klanten slachtoffer worden van fraude, vergoeden banken in de regel de schade.
De brancheorganisatie heeft maandag een nieuwe campagne gelanceerd om internetbankieren veiliger te maken. Daarin staat het fenomeen 'phishing' centraal. Dat is een vorm van fraude waarbij criminelen door middel van nepmails, die afkomstig lijken van een bank, proberen inloggegevens te achterhalen. Het is de meest voorkomende manier waarop fraude wordt gepleegd met internetbankieren.
Andere methodes om via het internet bankrekeningen te plunderen, zijn kwaadaardige computersoftware en het zogenoemde 'social engineering'. Daarbij bellen criminelen met rekeninghouders en doen zij zich voor als bankmedewerkers. De nieuwe campagne moet mensen er nog maar eens op wijzen dat de bank nooit telefonisch of per e-mail om persoonlijke gegevens vraagt.
Verder lijkt ook het kopiëren van bankpassen (skimming) weer in de lift te zitten. Vorig jaar signaleerde de NVB een scherpe daling van de schade voor banken tot 19,7 miljoen euro, maar dit jaar staat de teller na 6 maanden alweer op 14,8 miljoen euro.
(ANP)