Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
'Facebook en Twitter bieden gebruikers onvoldoende bescherming'
Nieuws
clockOval 6
Facebook en Twitter bieden hun gebruikers niet de bescherming die de consumentenautoriteiten in de Europese Unie van socialemediaplatforms eisen. Kwesties als aansprakelijkheid en het informeren van gebruikers bij het verwijderen van ongepaste berichten zijn in de aangepaste gebruiksvoorwaarden nog altijd niet op orde, waarschuwt de Europese Commissie.
'Onaanvaardbaar'
EU-commissaris Vera Jourova (Justitie en Consumentenrechten) en de nationale consumentenwaakhonden hadden de Amerikaanse bedrijven een jaar geleden opgedragen hun gebruiksvoorwaarden in lijn met Europese regels te brengen. Jourova vindt het 'onaanvaardbaar' dat ze zo veel tijd nemen. 'EU-consumentenregels moeten worden gerespecteerd en als bedrijven die niet naleven zouden ze moeten worden bestraft.' Dat is een zaak van de lidstaten, in Nederland is dat een taak van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Google+ lijkt wel aan de eisen te voldoen.
Gebruikers gedwongen afstand te doen van hun rechten
Veel gebruikers hebben geklaagd over fraude en oplichting als gevolg van hun gebruik van sociale media. In een aantal gevallen was in de gebruiksvoorwaarden van de Amerikaanse bedrijven niets opgenomen over aansprakelijkheid, of werden gebruikers gedwongen afstand te doen van hun rechten. Dat is nu verbeterd, maar nog onvoldoende. Pluspunt is dat consumenten met klachten die voortaan in Europa kunnen indienen, en niet langer in Californië. Ook krijgen consumenten het recht om een online-aankoop te herroepen.
Racistische inhoud binnen 24 verwijderd
In januari bleek dat Twitter, Facebook, YouTube en Microsoft haatzaaiende boodschappen steeds sneller van hun platforms halen, zoals ze met de Europese Commissie hadden afgesproken in een gedragscode. Binnen 24 uur wordt gemiddeld ruim 70 procent van de meldingen van racistische, extremistische of discriminerende inhoud verwijderd.
New Deal
Jourova zei toen al dat de feedback aan gebruikers van wie berichten worden verwijderd nog te wensen overlaat. Ze komt in april met een zogenoemde 'New Deal voor consumenten', om wetgeving te moderniseren en de handhaving van de regels te verbeteren. De Europese koepel van consumentenorganisaties BEUC roept haar op overtreders 'afschrikwekkende sancties' in het vooruitzicht te stellen, zoals forse boetes.