Facebook heeft diverse maatregelen bedacht om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Het sociale netwerk wil gebruikers de mogelijkheid geven om verzonnen berichten die als nieuws worden gepresenteerd, te rapporteren.

Meldingen over nepnieuws stuurt Facebook door naar 'onafhankelijke factcheckers'. Als zij oordelen dat een verhaal nep is, krijgt het bericht op Facebook een waarschuwingsicoontje. Daarbij staat een link naar een artikel waarin de organisatie die heeft vastgesteld dat het verzonnen is, uitlegt hoe het zit. Het blijft wel mogelijk om deze verhalen te delen met de waarschuwing erbij. Betwiste verhalen kunnen op Facebook niet meer worden ingezet als advertentie.

Hoaxes

De maatregelen zitten nog in de testfase. Facebook richt zich eerst op 'het ergste van het ergste: de duidelijke hoaxes die door spammers worden verspreid voor eigen gewin'. Door derde partijen in te schakelen, hoeft Facebook niet zelf de rol van 'arbiter van de waarheid' op zich te nemen.

Amerikaanse verkiezingen

Als nieuws vermomde fictie kwam volop in de belangstelling door de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De meest bizarre verzinsels werden massaal gedeeld. Vaak gaat het de makers erom een sensationele kop bezoekers naar een website te trekken en zodoende advertentiegeld binnen te halen. Een stel Macedonische pubers verdiende dit jaar tienduizenden euro's door smeuïge verzinsels te verspreiden.

Complottheorie

In een van de bekendste verhalen uit het genre werd de complottheorie gelanceerd dat Hillary Clinton en haar campagnechef John Podesta een pedofiel netwerk runden vanuit een pizzeria. Een man die het verhaal geloofde, ging met een vuurwapen verhaal halen bij Comet Ping Pong Pizza, een restaurant in Washington waar voor of na de pizza een potje getafeltennist kan worden. De man loste schoten, maar kon worden opgepakt voordat iemand gewond raakte.

Bron: ANP

Gerelateerd