Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Facebook, Belastingdienst en KVK kans op titel 'grootste privacyschender'
Nieuws
clockOval 6
Drie organisaties zijn in de race voor een Big Brother Award, de prijs van organisatie Bits of Freedom voor de grootste privacyschender van het afgelopen jaar. De genomineerden zijn de Belastingdienst, de Kamer van Koophandel en Facebook.
De 'prijs' wordt op 22 januari uitgereikt in De Rode Hoed in Amsterdam. Nederlanders kunnen vanaf donderdag hun stem uitbrengen.
Facebook
Facebook kan de prijs winnen voor het privacyschandaal rond onderzoeksbureau GSR. Dat wist de hand te leggen op de profielen van 87 miljoen Facebookgebruikers, onder wie 2,7 miljoen Europeanen. Amerikaanse gebruikers werden in de aanloop naar de presidentsverkiezingen bestookt met nepadvertenties om hun mening te beïnvloeden. Dat gebeurde mogelijk ook bij de campagne voor het brexitreferendum. Facebook ontdekte het uitlekken van de gegevens al in 2015, maar greep pas dit jaar in toen de zaak baar buiten kwam.