Voor een optimale werking van deze pagina plaatsen wij
functionele cookies. De bezoekersinformatie die we daarmee binnen krijgen zijn volledig anoniem.
Overige cookies worden pas geplaatst na jouw goedkeuring.
Functionele cookies
De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze
websites naar behoren werken. Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest
interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten hoeveel bezoekers er op onze
website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken
wij cookies. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.
Overige cookies
In deze categorie staan cookies, die niet in een van de andere categorieën van cookies te
plaatsen zijn. Het gaat hierbij om cookies die op een deel van onze sites worden gebruikt om het
sitebezoek te vergemakkelijken en de gebruikservaring te verbeteren. De artikelen en video’s die
je op onze websites bekijkt, kun je delen via social media. Bij het delen van video's wordt
gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen
op het moment dat je een artikel of video wilt delen. Daarnaast maken we veelvuldig gebruik van
op de pagina ingesloten (ge-embedde) content van andere social media partijen als YouTube,
Facebook, Twitter en Instagram. Bij het tonen van deze ingesloten content worden ook social
media cookies geplaatst in de browser.
Europese Commissie wil gedragscode tegen nepnieuws
Nieuws
clockOval 6
De Europese Commissie wil de snelle verspreiding van nepnieuws en desinformatie met een Europese gedragscode bestrijden. Een onafhankelijk netwerk van mensen die feiten checken moet dit ondersteunen. Daarnaast wil Brussel dat internetgiganten als Facebook, Google en Twitter meer openheid geven over waar de informatie op hun onlineplatforms vandaan komt en wie ervoor betaalt.
Brussel vindt dat de industrie zelfregulerend moet zijn maar te weinig doet aan het fenomeen, bijvoorbeeld met het tijdig sluiten van nepaccounts. EU-commissaris Mariya Gabriel (digitale economie) dreigt met bindende regels als de gedragscode, die al in juli in samenwerking met de industrie en belanghebbende organisaties klaar moet zijn, onvoldoende blijkt te helpen.
Europese verkiezingen
Ze waarschuwde donderdag specifiek waakzaam te zijn voor 'tactieken van desinformatie' in de aanloop van de Europese verkiezingen in mei 2019. Daarom wil de commissie ook dat er vaart komt in de bestrijding van nepnieuws en valse informatie. In december bepaalt ze of dat inderdaad het geval is of dat er drastischer stappen moeten worden genomen.
'Niet per se illegaal'
De commissie tekent aan dat 'fake nieuws en online desinformatie niet per se illegaal zijn'. Tegelijk bedreigen ze de democratie als burgers bewust worden misleid of beïnvloed en op basis daarvan beslissingen nemen.
Kwaliteitsjournalistiek
Gabriel riep de lidstaten op zich in te spannen voor kwaliteitsjournalistiek. 'Die is cruciaal voor de samenleving'. Ook moedigt zij ze aan lesprogramma's te ontwikkelen voor scholieren voor het herkennen van nepnieuws.
Voorzichtig met maatregelen
Europarlementariër Marietje Schaake (D66) vindt het goed dat er actie wordt ondernomen. 'Maar we moeten wel heel voorzichtig zijn met maatregelen die raken aan vrije pers en vrijheid van meningsuiting. In elk geval moeten we weg blijven van methoden die autoritaire regimes kunnen overnemen om te censureren onder het mom van 'Europa doet het ook'.'
'Halfslachtig initiatief'
De Europese consumentenorganisatie BEUC noemt het Brusselse initiatief 'halfslachtig.' 'Online platforms verdienen aan advertenties die naast misleidende artikelen, video's en berichten worden geplaatst. De commissie erkent dat advertenties een rol spelen in desinformatie maar doet daar verder niets mee.'